Dannelse er smørelse
Af Lone Nørgaard
Det skorter i stigende omfang
på høflighed og almindelig dannelse i dette samfund.
Det er i hvert fald min påstand, som jeg dagligt bliver bekræftet
i i min omgang med især mennesker under 30.
Allerede i første sætning er jeg på tynd is,
når jeg sætter høflighed og dannelse på
fællesnævner. For om dannelsesbegrebet er der skrevet mange
lærde og lange bøger, men jeg har nu tænkt mig i
denne sammenhæng at springe over, hvor gærdet er lavest.
Hvilket i øvrigt ikke altid er det dårligste sted at
forcere en forhindring.
Jeg faldt nemlig over en avisrubrik på opslagstavlen på min
arbejdsplads, der kort og præcist gav et bud på begrebet
'dannelse'. Desværre uden kildeangivelse, så jeg ved ikke,
hvis copyright jeg anfægter, men her kommer i hvert fald
definitionerne i redigeret form.
Almendannelse kaldes også almindelig dannelse. Den er almindelig,
fordi den ikke har noget bestemt sigte, men kan bruges af den enkelte
til at begå sig i samfundet i almindelighed. Almendannelse er fx
den viden og indsigt, som eleverne får i gymnasiet om vigtige
fagområder og videnskabers almene dele og er et udtryk for en
slags fællesgods.
Dannelse kaldes også personlig dannelse eller social dannelse.
Almendannelsen er grundlag for dannelsen, som tager udgangspunkt i
individet og dets personlige præferencer. Den type dannelse
fortsætter tilværelsen igennem ad forskellige spor.
Det var dannelsesrammen, som jeg nu har tænkt mig at udvide med
dimensionen høflighed. Man kan nemlig ikke være
høflig i betydningen
'i-stand-til-at-overholde-spilleregler-for-menneskeligt-samkvem' - uden
samtidig i en eller andet forstand at være dannet alias formet
på af voksne mennesker, der selv er i besiddelse af dannelse.
Derfor har min artikel fokus på den generelle socialisering af
børn og unge, som for alt for manges vedkommende ikke har
fået indlært basale kulturelle adfærdskoder og
ordentlig omgangstone. Men begge dele smører nu så dejligt
og bidrager til at kitte både grupper, fællesskaber og
samfund sammen.
Den herskende misére har baggrund i, at dagens socialisering
foregår efter hurra-ordene 'selvforvaltning' og
'ansvar-for-egen-læring'. Et af yndlingscredoerne lyder: Lad
børnene og de unge gøre, hvad de har lyst til - det
fører længst.
For at få credoet til at glide ned, syltes det ind i skysovsen
'frihed-under-ansvar'. Det mantra er bare helt i skoven, fordi
konsekvensen er, at i første omgang forældrene - i anden
omgang børneinstitutionerne og skolesystemet - godt kan glemme
alt om at opdrage børn til, at der stadigvæk er forskel
på lyst og pligt. Derfor er der virkelig grund til at råbe
vagt i gevær, inden børneopdragelsen = tilpasning til at
indgå i fællesskaber - glider endnu længere hen imod
afgrunden.
Hvad bygger jeg den forståelse på? Jeg noterer mig, at
stadig flere børn og unge er forfærdelige i deres mangel
på basale sociale kompetencer. At det efterhånden er
på en anden planet end jorden, at man holder døren for
den, der kommer bagefter, så vedkommende ikke får knaldet
den i hovedet, at man rejser sig op i bus eller tog for gravide kvinder
og gamle mennesker, at man tier stille i klassen, når Birte har
fået ordet, og at man ikke hverken efterlader eller smider sit
affald på gulve, gader og stræder. For nu bare at give fire
eksempler ud af et bjerg.
Børn og unge er uhyre sjældent forfærdelige fra
naturens hånd. De er i de fleste tilfælde grufulde, fordi
forældre og andre voksne har svigtet deres ansvar. Når
børn ikke ved, hvordan de skal opføre sig, er det fordi
de ikke har lært, hvordan man skal opføre sig. Og
når tilstrækkeligt mange børn ikke har lært at
te sig, er det også slut med, at børnene via gruppepresset
kan tilegne sig adækvat adfærd. Derfor er jeg også
så tæt ved at kaste håndklædet i ringen, som
jeg nogen sinde før har været, når jeg vil slå
til lyd for, at samfundets institutioner helt generelt må
være med til at disciplinere børnene anderledes
målrettet end i dag. Via pædagoger, lærere og hele
det sociale system inklusiv det offentlige rum. Fordi forældrene
ikke kan eller vil løfte opgaven, så længe begge er
fuldtids på arbejdsmarkedet.
Det må være slut med, at der sidder børn i hver
klasse i folkeskolen og ødelægger undervisningen med
henvisning til blødsøden og misforstået
rummelighed. Det må være slut med, at det vigtigste for
mange gymnasiaster er efterårsfesten, julefrokosten og studie-
(læs: druk-)turen til Rom. Og lektierne noget man læser,
hvis man altså lige gider og kan nå det i forhold til
flaskedrengsjobbet i Brugsen og kasse-tjansen i Netto. Det må
være slut med på den ene side at have en anti-ryge- og
anti-druk-politik i samfundet, og så alligevel lade stå
til, når de unge ignorerer forbudene.
Frihedsbasunen må indimellem afløses af
pligtfløjten. I en erkendelse af at livet for de allerfleste
bliver sådan ca. 80% rugbrød og 20% lagkage. Derfor er og
bliver opdragelse et spørgsmål om begrænsninger af
frihed. I den forstand at hele den bevidste socialisering er en
afvejning af, hvilke krav der kan stilles til et barn på et givet
tidspunkt i dets udviklingsforløb, og hvornår man er
nødt til at sige eller handle et Nej, det må du ikke - lig
med grænsesætning. For nu at tale Freudsk: Hvornår
skal det grænseløse lystprincip have lov til at herske, og
hvornår er det nødvendigt at far/ mor eller
pædagog-Camilla eller læreren sætter
realitetsprincippet i sving: Nej, du kan ikke få lov til at
gå ud at spille fodbold, før du har lavet dine
regnestykker. Du gider ikke. OK - så må du blive inde,
indtil du gider.
Frihed under ansvar, my ass. Når det at tage ansvar for sig selv
og sine omgivelser er lige præcis dét, hele
opdragelses-projektet i al sin kompleksitet gerne skulle ende med.
Når ansvar-for-egen-læring fløjen har haft så
stor succes med sine flyvske floskler, skyldes det ikke mindst, at den
har givet forældrene den perfekte mulighed for at unddrage sig
det tunge ansvar som opdragere og grænsesættere. Lige hvad
de har brug for i deres stressede dobbeltarbejdsliv. Det liv, som ikke
levner plads til at påføre poderne ulyst i form af
lektielæsning, pligter og ansvarlighed.
At lege sig til viden og færdigheder er blevet en hel trend i
disse år, hvor sagkundskaben prøver at gøre dyd af
nødvendighed: Børnene gider ikke læse lektier eller
lave noget, der gør lidt ondt - hvad stiller vi op med det? Jo,
de pædagogiske og psykologiske forskere med fast adresse på
Mount Everest er leveringsdygtige i popsange, hvor omkvædet lyder
på, at eleverne alene skal beskæftige sig med noget, de er
engagerede i, for hvis man ikke er følelsesmæssigt
engageret i noget, kan man ikke lære noget.
Crap. Hvad jeg ikke har lært ved at smække en vis kropsdel
i sædet, smøge ærmerne op og forsømme
forår……
Med mine synspunkter og denne artikel deltager jeg i en
værdikamp. Mit mål er at dreje samfundsudviklingen
væk fra børneparkering i institutionerne til en
pædagogik, der med afsæt i først og fremmest
forældreansvar styrker og udvikler børns mestring af
dagligdagens krav og udfordringer. På kort såvel som
på lang sigt. Denne mestring implicerer almendannelse, herunder
indlæring af høflighedsformer.
Den indfaldsvinkel betyder ud med den såkaldte
selvforvaltningspædagogik, der er så udbredt i
børneinstitutionerne i dag, og som delvist fortsætter i
skolen.
Selvforvaltningspædagogikken er en pædagogik, hvor de
voksne skal træde i baggrunden og blande sig så lidt som
muligt i børnenes aktiviteter. Det vil fx sige, at
børnene selv bestemmer, hvornår de vil spise deres
madpakke, fordi det opfattes som skadeligt, at man griber ind i
børnenes leg for at samle alle til fællesspisning på
et bestemt tidspunkt af dagen.
Den teori kommer til at fungere som sovepude for de fleste
pædagoger og ledere, der bliver reduceret til opsynskvinder. Frem
for målrettede pædagoger, der samler en gruppe af
børn for at lave et bevidst obligatorisk og voksenstyret
pædagogisk arbejde med dem.
Selvforvaltningspædagogikken taber en række børn
på gulvet. Især de børn, der ikke bliver stimulerede
hjemmefra, og de børn, der lider af adfærdsforstyrrelser
eller handicap. I den frie struktur har de børn ikke noget at
byde på. De bliver utrygge og reagerer med at blive aggressive
eller indadvendte. Når de så møder op i skolen, er
de stort set ikke mulige at undervise, for der er ikke noget fundament
at bygge på.
Der bliver flere og flere af den slags børn i dag. En del af
modstrategien lyder på en langt mere struktureret hverdag, som
kunne indledes med at samle alle børn på deres stuer og
beskrive for dem, hvad dagen skal gå med. På denne
måde får børnene et overblik, som vil skabe tryghed
for især de svage. Desuden skal der være tilbud om
aktiviteter, som børnene i forskellige smågrupperinger
skal deltage i. Hermed bliver også de 'dårlige' børn
stimuleret og får en chance for at være med i socialt
samvær med de 'gode' børn i stedet for på
forhånd at blive fravalgt.
Jeg ved ikke, hvorfor voksne mennesker er blevet så bange for at
påvirke børn. Hvis børnene skal bringe vores kultur
og en dannelse videre, må de jo få den fra nogle voksne,
som ved, hvad denne kultur og dannelse indeholder. De kan ikke få
den fra hinanden…
Det betyder, at daginstitutionerne kommer til at tage et langt
større socialt ansvar i dag, hvor stort set alle børn
går i børnehave. I det omfang det ikke er muligt at tvinge
forældrene til selv at tage sig ordentligt af deres børn -
hvilket ellers er min hovedopskrift - så må
daginstitutionerne tage over og bibringe de små nærhed,
empati, socialisering og kultur. Med ét ord: Dannelse.
Daginstitutionerne må påtage sig deres del af ansvaret, men
det er helt klart, at den opgave ikke kan løftes ordentligt med
de ressourcer, der er til rådighed i dag både
normeringsmæssigt og uddannelsesmæssigt. Derfor skal de
økonomiske midler inden for de næste 5-10 år
omprioriteres fra behandling af socialt udsatte og skadede børn
til forebyggelse i form af forbedrede institutioner. Det er billigere
rent samfundsøkonomisk og bedre for flere børn.
Vægten skal flyttes fra parkering til pædagogik i form af
systematisk indlæring af kvalifikationer og kompetencer. Som for
eksempel daglig højtlæsning og fælles
måltider, der fremmer henholdsvis evnen til at tie og lytte til
andre og indlæring af bordskik. Med dette fundament, der
fører til dannede børn, vil skolen også få
langt bedre 'materiale' at arbejde videre med. Især hvis
strategien kan gå hånd i hånd med en legitimering af,
at voksne mennesker kan korrigere børn og unges
uhensigtsmæssige adfærd i det offentlige rum.
Hovedgevinsten ud over mere velfungerende og selvkørende
børn og unge: Jeg og andre på den anden side af de 40 vil
nyde godt af samfundsmedlemmer, der både ved, hvordan man
går ud og ind af en elevator og et S-tog, og hvordan man sender
kyllingelårene videre ved middagsbordet.....
(trykt som kronik i Jyllands
Posten 19. april 2003)
|