Dialog er ikke altid mulig
Af Lone Nørgaard
Dialog-dialog synges der i denne tid. Altså bortset fra hvor
der råbes, skriges og brændes flag af.
Men i takt med at dette absurde teater om Muhammed-tegninger og
undskyldninger udvikler sig i en fuldstændigt grotesk spiral,
går det forhåbentlig op for stadig flere, at dialog
ikke altid er vejen frem.
Dialog og konsensus, som hos ’os’ er noget positivt,
vil i den arabiske verden ofte blive betragtet som et svaghedstegn.
En venlig og imødekommende og åben adfærd over
for en modstander i en konflikt regnes ikke for en styrke, men for
svaghed. Som lægger op til, at nu kan den stærkeste
for alvor slå til. Lad mig citere fra en kommentar om salami-taktik
af Tina Magaard, ph.d. forskningsassistent på Statskundskab,
Aarhus Universitet, som i nøddeskalsform illustrerer problemstillingen:
”Islamisk Trossamfund følger troligt den salamitaktik,
profeten selv benyttede over for vantro: Først fremprovokerer
man en konflikt, som man eskalerer ud over, hvad de vantro kunne
have forestillet sig. Så giver man sig selv rollen som forsoneren
med den fremstrakte hånd for at opnå indrømmelser,
som de vantro ellers aldrig ville have accepteret.
Islamisk Trossamfund præciserer i den konkrete sag, at »striden
kan bilægges, HVIS...”. Dette "hvis" implicerer,
at det ikke drejer sig om forsoning for forsoningens skyld, men
om, at modparten skal flytte sig i forhold til sit udgangspunkt
og altså begynde at acceptere det mønster, som ifølge
islam skal være gældende.”
På den baggrund og med den (nye) forståelse af nogle
væsentlige kulturkløfter, skal ’vi’ ikke
gå på kompromis. Vi skal – fremover! - stå
urokkeligt fast, hvis vi da vel at mærke har lyst til fortsat
at leve i et demokrati, hvor ytringsfriheden ikke er blevet ædt
op af selvcensur.
(Trykt i Berlingske Tidende den 7. februar 2006).