Domstole fælder
også domme på skøn
Af Lone Nørgaard
I et interview d. 2.8 under overskriften Lykketoft
garanterer stramning udtaler Mogens Lykketoft (ML) bl.a. følgende:
””24-årsreglen skal ubetinget og uden nogen mulig
tvivl administreres, så den lever op til regeringens løfte
om at overholde internationale aftaler Jeg mener i øvrigt,
at det vil være velgørende - hvis der er nogen tvivl
- at den afklares ved retssager,” siger Mogens Lykketoft (…)”
På det opfølgende spørgsmål: Men er det
ikke noget mærkeligt noget at lade sin politik afgøre
ved domstolene? svarer ML: ”Næ. Det synes jeg ikke. Politikken
fastlægges ikke ved domstolene. Men de kan svare på spørgsmålet,
som det kan være svært at gennemskue, om der er konflikt
på nogle hjørner af denne lovgivning. Dette kan afgøres
ved retssager,” siger Mogens Lykketoft.
Man kan være enig eller u-enig med Lykketoft i den betragtning.
Men det er væsentligt at gøre sig nogle konsekvenser
af MLs position klart: Når der fældes dom i retssager,
bliver dommene fældet af mennesker, der selvfølgelig
har et politisk ståsted. Fortolkningen af loves ordlyd er aldrig
’ren’ eller objektiv - og det kan ikke være anderledes.
Men når dommene er fældet, kan dommerne ikke senere stilles
til regnskab for deres fortolkninger. Hvilken instans skulle gøre
det? Det er jo netop indbygget i tredelingen af magten, at dommerne
skal være uafhængige, hvilket imidlertid ikke er en trylleformular
til neutralitet/objektivitet.
Dommere adskiller sig således fra politikere, der skal stå
til ansvar for deres handlinger og beslutninger/fortolkninger ved
førstkommende valg. Det modsatte synspunkt af MLs vil slå
på, at fortolkningen af et givet lovkompleks må bringes
til veje i en demokratisk proces, hvor parlament/folketing og folk
er i dialog med hinanden igennem den offentlige debat. Hvor loves
fortolkninger (praksis) står til forhandling og bliver afgjort
processuelt. Hvis parlamentet skal bøje sig for domstolenes
fortolkninger, har domstolene fået en magt, som er medvirkende
til at sætte den politisk-demokratiske proces ud af kraft. Der
hersker nemlig så ikke mere ligeværdighed mellem parlament
og domstole, for domstolene er på forhånd blevet tildelt
forrang i fortolkningskampen.
Domstole er ikke demokratisk repræsentative. Alligevel ønsker
ML-positionen at tilkende domstole magt til at træffe afgørelser
på hele samfundets vegne, uden at dommerne efterfølgende
kan stilles til ansvar for deres holdninger ved politiske valg.
Sagen er imidlertid i sin kerne, at enhver – politiker, dommer,
lægmand – der foretager en afgørelse, må
basere sin kendelse på et skøn, og det skøn vil
altid være politisk. Også selv om det nok så meget
foretages af en domstol.
(trykt i Jyllands Posten den 11. august
2004)
|