Kan drab forsvares?
Af Lone Nørgaard
Denne kronik er et indlæg i debatten om aktiv
dødshjælp. Eller 'aktiv selvhjælp', som jeg har
døbt begrebet om til. Dermed har jeg også gjort min egen
holdning klar: Jeg går ind for en afkriminalisering.
I Danmark er det kriminelt at tage en syg persons liv, selv om det sker
på den lidendes eget initiativ. Kriminaliseringen af aktiv
dødshjælp er en kendsgerning til trods for, at der gives
en række andre situationer, hvor samfund ser anderledes på
dét at tage liv. Drab er ikke altid og pr. definition
uacceptabelt og strafværdigt. Det mener fx filosoffen Jonathan
Glover. Han argumenterer for, at der gives situationer, hvor det er
rigtigt at tage menneskeliv, hvilket er det samme ærinde, jeg er
ude i.
I sin bog Spørgsmål om liv og død skriver Jonathan
Glover:
"Mange af os mener, det er
forkert at slå mennesker ihjel. Nogle mener, det er forkert under
alle omstændigheder, mens andre mener, at under særlige
omstændigheder (for eksempel i en retfærdig krig eller i
selvforsvar) er visse former for drab berettiget. Men selv de, der ikke
synes, at det at slå ihjel altid er forkert, plejer at mene, at
det kræver en særlig begrundelse. Antagelsen er den, at det
at slå ihjel kan i bedste fald kun begrundes, hvis det forhindrer
et større onde." (s. 29)
Glover præsenter her to uforenelige grundanskuelser. Den ene
holdning tager udgangspunkt i princippet om livets ukrænkelighed.
'Livets ukrænkelighed' har det grundlag, at livet er Gudgivet og
derfor ukrænkeligt. Den anden holdning har som sit fundament, at
lidelse er uønsket, og der gives situationer, hvor dét at
slå ihjel kan betyde en begrænsning af lidelse. At
begrænse lidelse er efterstræbelsesværdigt.
Hvis man anser livet for helligt og ukrænkeligt, så
får man problemer med at forklare, hvorfor provokeret abort er
forkert, men at slå mennesker ihjel i krig er i orden. Der er
tydelig inkonsekvens.
Provokeret abort og krig er ikke de eneste eksempler på drab,
hvor de to grundholdninger vil kunne støde sammen. En liste over
drabstyper kunne omfatte: Abort, attentat, barnedrab, henrettelse,
krig, medlidenhedsdrab efter eget ønske, medlidenhedsdrab -
uopfordret,
selvforsvar, selvmord.
'Drab' forstår jeg som 'afbrydelse af liv', der uden indgriben
ville være fortsat. I det følgende vil jeg ved hjælp
af Glover diskutere, hvad liv er, og hvordan vi skal definere liv.
Det er selvfølgeligt muligt at tale om liv fuldstændigt
abstrakt, men dermed også upræcist. For hvis der ved liv
alene forstås en eller anden form for ikke-målrettet
livsdrift, så må den logiske konsekvens være, at vi
ophører med enhver skelnen mellem mennesker og dyr og mennesker
og planter. Vi måtte holde op med at spise dyr, for det ville
kunne sidestilles med kannibalisme. Vi måtte ligeledes holde op
med at spise gulerødder, fordi også planter har en
livsdrift i sig. Hvilket viser sig ved, at de søger op mod
sollyset. Men når vi taler om liv er det i denne sammenhæng
menneskeliv, vi taler om.
I den forbindelse må vi skelne mellem forskellige former for
menneskeliv. En forenet æg- og sædcelle er således
allerede i sin tidligste vorden 'menneskeliv', forstået som
medlem af arten homo sapiens. Alligevel vil et flertal i vores del af
verden mene, at vi her ikke har at gøre med et menneske. Det
tidlige foster har således ikke nogen ubetvivlelig ret til at
leve. Der må altså være nogle egenskaber til stede
hos eller i et menneske, der tilfører det denne ret, og som
gør det forkert at slå den pågældende ihjel.
Glover taler i den forbindelse om, at det ikke er nok at være
medlem af arten homo sapiens, men at individet skal kunne opfattes som
og opfatte sig selv som 'en person'.
Men hvad er en person? Man har opereret med forskellige grænser,
der er blevet sat ved a) Undfangelsen, b) Levedygtighed, c)
Fødslen, d) Senere.
Ad a) Argumentet imod at undfangelse skal være kriterium for,
hvornår man bliver en person, er, at det befrugtede æg er
vidt forskellig fra det, vi normalt regner for en person. Det
befrugtede æg er lige så lidt en person, som et korn er et
hvedeaks.
Ad b) Levedygtighed, det tidspunkt hvor barnet kan overleve
uafhængigt af moderen, kan ikke placeres på en entydig
grænse. Den er variabel og rykker sig ikke mindst i forhold til
den seneste teknologiske udvikling.
Ad c) Nogen vil måske mene, at det oplagt at sætte
fødslen som en præcis grænse. Men vi får et
problem, for der er ingen tydelig grænse mellem fosteret på
de sene stadier i svangerskabet og for tidligt fødte
børn.
Ad d) Glovers definition på en person kan ikke sættes til
et bestemt tidspunkt hverken under svangerskabet, ved fødslen
eller umiddelbart efter. At være en person fordrer som minimum,
at centralnervesystemet er dannet og færdigudviklet,
således at barnet udviser en adfærd, der antyder
bevidsthed.
Den grænse, jeg selv bekender mig til, er den sidstnævnte.
Ifølge Glover bør
'spørgsmålet om at slå ihjel' - at dræbe
personer - tage afsæt i følgende forhold: a) Den
pågældende persons autonomi, b) Det omfang hans liv er
leveværdigt, c) De virkninger afgørelsen har for andre
mennesker.
Ad a) Det første forhold
drejer sig om en indvending mod at slå ihjel, hvor man ser stort
på vedkommendes autonomi, hvis han foretrækker livet. Givet
at menneskets selvbestemmelsesret enten bør respekteres, eller
er af væsentlig betydning for hans livskvalitet, og som
sådan ikke må krænkes.
Ad b) Det andet forhold drejer sig om, at det er forkert at
ødelægge et leveværdigt liv. Hvis en person ud fra
sit eget indre perspektiv har livskvalitet, vil et drab på ham
ødelægge hans liv.
Hvad der er det leveværdige liv kan ikke afgøres
objektivt. Det er imidlertid ikke helt umuligt at indkredse en
række træk, der karakteriserer det gode liv. Det gode liv
vælger jeg at definere som et liv, der i mindst 50% af den
vågne tilstand er fri for dårlige og smertefulde stunder.
Jeg er klar over, at det er en subjektiv tolkning. Måske ville
Van Gogh leve med lidelser, der fyldte 85 % af hans liv, fordi
lidelserne var forudsætning for, at han kunne skabe sin
malerkunst.
Jeg afviser heller ikke, at handicappede netop i kraft af deres
handicap vil kunne udnytte nogle talenter, der ellers ikke ville
være kommet til udfoldelse. Men jeg vil hævde, at det alt
andet lige må være bedre at være et normalt fysisk
fungerende menneske end et menneske udstyret med svære handicap.
Vil nogen afvise denne påstand med henvisning til, at al liv er
lige værdifuldt, må jeg stille spørgsmålet:
Hvis du kunne vælge mellem at sætte et barn i verden, der
er skadet af alkohol, eller at sætte et ikke-skadet barn i
verden, fordi du er kommet ud af dit alkoholmisbrug, hvad vælger
du så?
Jeg er ikke i tvivl om, at en hvilken som helst person givet valget
ville vælge det ikke-handicappede barn af hensyn til barnets
formodede større livskvalitet.
Hvis vi holdt fast i, at alt liv er (lige) godt, så ville det
også være det samme som at sige ja til, at alle
ikke-normale fostre skulle leve. Det ville også betyde, at
lægevidenskaben skulle sætte alt ind på at redde et
foster fra spontan abort. Også hvor den spontane abort er
udløst af defekter, hvad man af erfaring ved, at den ofte er.
Ad c) Det tredje forhold drejer sig om, hvad afgørelsen betyder
for andre mennesker. Dels de der skal drage omsorg for et stærkt
lidende menneske, dels hensynet til andre (lidende?) mennesker, der
måske kunne frygte for deres eget liv. Også aspektet
'optimering af samfundets ressourcer' må medtænkes.
En diskussion om aktiv
selvhjælp har ikke mindst afsæt i ovenstående
definitioner og betragtninger om liv og person. Hvad der på denne
baggrund taler tungtvejende til forsvar for frivillig eutanasi
(medlidenhedsdrab) ligger i en kombination af 1) respekt for dét
personen vil, 2) autonomien hos den der beslutter sig for eutanasi, 3)
et klart rationelt grundlag for selve beslutningen.
Måske vil idealsamfundet en dag oprinde, hvor det bliver muligt
at behandle alle dødeligt syge så godt, at ingen
kræver eutanasi. Men endnu er det kun et uopnåeligt ideal,
hvor de gamle bliver flere og flere, og opofrende familiemedlemmer og
dermed plejepersoner færre og færre. Derfor er der heller
ikke grund til at nægte de patienter eutanasi, der er tvunget til
at dø under langt mindre behagelige omstændigheder end
på fx hospicer. I alle tilfælde er det ikke særlig
respektfuldt at fortælle døende, at plejen er så
god, at det ikke er nødvendigt at tilbyde dem mulighed for
eutanasi. Det ville være mere respektfuldt at lovliggøre
eutanasi og lade patienterne selv afgøre, om deres lidelser er
uudholdelige. Eller om de blot ikke mere magter at tage
tilværelsen på sig.
En afklaring i forhold til aktiv selvhjælp må
nødvendigvis tage udgangspunkt i, at det er umuligt at
være entydigt for eller entydigt imod. Verden er som altid
grågrumset, ikke sort-hvid, og der er vægtige argumenter
på begge sider. Modstanderne af aktiv selvhjælp slår
især på, AT muligheden for aktiv dødshjælp
risikerer at presse beslutningen igennem hos patienter, der f.eks.
føler, de er til besvær for deres omgivelser, fordi de er
syge. AT et ønske om aktiv dødshjælp højst
sandsynligt ofte vil komme fra personer, der ikke kan holde ud af se
deres kære have det dårligt. AT læger ikke skal
tvinges til at stå med magten til at tage et menneskes liv. Gode
og vigtige argumenter, men for mig er argumenterne for eutanasi med
årene kommet til at veje tungere end argumenterne imod.
Så ja. Der gives situationer, hvor drab kan forsvares.
Lone Nørgaard udgiver
d. 26. august bogen "Aktiv selvhjælp - et forsvar for aktiv
dødshjælp" på forlaget Fremad.
(trykt som kronik i Kristeligt Dagblad,
mandag d. 26. august 02)