Et forsvar for aktiv
dødshjælp
Af Lone Nørgaard
I den kommende tid skal Det Etiske
Råd diskutere aktiv dødshjælp. Rådet har,
efter hvad jeg er blevet oplyst, en ny redegørelse på
vej inden for det næste år. Den forrige Dødshjælp?
en redegørelse stammer tilbage til 1996. På daværende
tidspunkt anbefalede et flertal på seksten medlemmer, at det
gældende forbud mod aktiv dødshjælp skulle opretholdes.
Kun et medlem mente, at loven skulle ændres, så der
blev åbnet mulighed for aktiv dødshjælp.
Siden da er der en del, der tyder på, at Det Etiske Råds
redegørelse ikke (mere) er dækkende for befolkningens
holdning i denne sag. Et kraftigt indspark i diskussionen har det i alt
fald været, at et stort flertal af den danske befolkning lader
til at gå ind for aktiv dødshjælp. 68 pct. er
tilhængere, mens 20 pct. er imod, viste en meningsmåling
foretaget for Jyllands-Posten.
I modsætning til sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen,
der er citeret for, at tallet er overraskende højt, er jeg ikke
forundret. Selv om jeg da godt vil give ham ret i, at der er grund til
at sætte spørgsmålstegn ved, hvor dybt der har
været reflekteret over spørgsmålet. Derfor er det
også væsentligt at alle sten inden for temaet
dødshjælp bliver vendt og endevendt og vendt igen.
I det følgende vil jeg
prøve at besvare en række af de spørgsmål,
der blandt adskilligt flere er væsentlige at afklare - og som
samtidig er med til at begrunde min egen position. Jeg har til det
formål lavet en dialog med mig selv og en fiktiv modstander
konstrueret til lejligheden.
Når du går ind for
aktiv dødshjælp, så bryder du med et
grundlæggende princip i vores kulturtradition om, at
menneskelivet ikke må krænkes. Det må betyde, at man
ikke må tage et andet menneskes liv, også selv om det liv
er fysisk og psykisk svækket?
Hvis livet er helligt og
ukrænkeligt, så må det vel gælde for alt liv?
Men hvorfor slår mennesker så dyr ihjel for at spise dem?
Og ikke bare fisk og fugle, men også dyr som fx heste og
køer, der er tæt på mennesket i
fødekæden?
Jeg mener selvfølgelig
ikke alt liv. Du gør det alt for bredt og abstrakt. Jeg taler om
menneskeliv, forstået som bevidst og selvbevidst liv. Andet liv
er bevidst, men ikke selvbevidst.
Ifølge bl.a. filosoffen
Peter Singer viser doktrinen om livets ukrænkelighed sig bare at
være en anden måde at sige på, at lige præcis
mennesket og menneskelivet har en meget speciel værdi. En
værdi, der er forskellig fra værdien af alle andre levende
væsners liv. Den opfattelse stammer fra kristendommen og dens
menneske- og gudsforståelse. Den tolkning har du netop givet ham
ret i ved at reservere ukrænkeligheden til menneskelivet. Ved at
sige, at det er menneskelivet, som er helligt. Og altså ikke alt
liv.
Jamen, det er da indlysende,
at et menneskeliv har en helt speciel og enestående værdi.
Hvorfor er det egentlig det?
Jeg er helt med på, at opfattelsen er dybt rodfæstet i
vores samfund og afspejles i vores love og regler. Men hvis du
sammenligner den behandling, man giver et for tidligt født barn,
og så den praksis vi udviser, når vi tager livet af
omstrejfende hunde, forsøgsdyr og slagtekvæg, så er
der tale om en voldsom modsætning. Hvad retfærdiggør
forskelsbehandlingen af babyer og abeunger?
Det er da oplagt. Den
nyfødte er jo et menneske.
Dermed siger du alene, at den
nyfødte er medlem af vores art. Men mener du, det er i orden at
påføre forsøgsdyr smerte, for som bekendt er
abeunger blevet brugt til forsøg? Men det er måske netop,
fordi de ikke er medlem af vores art?
Jeg siger i hvert fald ja til,
at jeg går ind for dyreforsøg, hvis det er
nødvendigt for at skaffe sig oplysninger, der i anden omgang
skal kunne hjælpe mennesker. Men dyrene må
selvfølgelig ikke udsættes for nødvendig smerte.
Hertil vil jeg med Peter
Singer sige:
"Det forkerte ved at
påføre en skabning smerte kan ikke afhænge af
skabningens art: det kan det forkerte ved at slå den ihjel heller
ikke (…) At sætte en skabnings liv højere, simpelthen
fordi den er medlem af vores art, ville placere os i samme position som
racister, der sætter medlemmer af deres egen race højere."
(Praktisk Etik, s. 85)
Jeg mener nu, at mennesket
altid må komme i første række. Vi siger også,
at mennesket er skabt i Guds billede.
Så vil jeg godt
spørge dig om, hvilket liv du tillægger størst
værdi. En intelligent, sund, ung gorilla eller en dybt
åndssvag baby født uden hjerne, som aldrig vil få
det bedre, og som vil dø inden for kort tid?
Selvfølgelig babyen,
fordi den stadigvæk er et menneske.
Du mener stadigvæk
menneske forstået som medlem af vores art, kan jeg høre.
Og det må betyde, at du er imod provokeret abort? Gælder
det også selv om fosterdiagnose har vist, at fosteret er
stærkt handicappet og vil blive født unormalt?
Ja, jeg er imod provokeret
abort.
Så du indtager den
holdning, at lige meget hvilket handicap et foster har, så skal
det fødes? Selv om det fødte barns liv vil være
fuldt af lidelse, og det kun kan holdes i live ved anvendelse af al
moderne teknologi, så skal det holdes i live?
Når du sætter det
så hårdt op, kan jeg ikke sige, at jeg er helt sikker.
Hvis vi fortsætter
tankebanen lidt, og du vælger at fastholde, at alt liv er godt og
skal bevares, så vil det være det samme som at sige ja til,
at alle unormale fostre skal leve. Det vil også betyde, at
lægevidenskaben skal sætte alt ind på at redde et
foster fra spontan abort. Også hvor den spontane abort er
udløst af defekter, hvad man af erfaring ved, at den ofte er.
Hvis du accepterer synspunktet om livets ukrænkelighed i forhold
til fostre, så vil det forpligte dig til konsekvent at
støtte en praksis, hvor samfundet forøger antallet af
mennesker med alvorlige abnormiteter.
Jamen, så vidt
ønsker jeg ikke at gå.
Det tror jeg, at de
allerfærreste vil. Men sagen er den, at det øjeblik du har
sagt ja til at abortere unormale fostre med begrundelsen, at de ikke
vil få et leveværdigt liv, så har du åbnet op
for muligheden for abort også på fostre, der ikke er
udstyret med handicap.
Med accepten af abort er du nødt til at forlade den
traditionelle etik om livets ukrænkelighed, for bliver der
slået bare et lille hul i ukrænkelighedsskallen, så
kan der også åbnes for eutanasi.
Hvis det først bliver tilladt at slå ihjel, så
skaber det utryghed hos det enkelte menneske. Det vil undergrave
tilliden til læger og hospitalssystemet i det hele taget. En
alvorligt syg kunne frygte at blive indlagt, fordi lægen
måske viser sig at være morder.
Det er et vigtigt argument.
Derfor er det også altafgørende, at samfundet udvikler en
så fintmasket procedure og fremgangsmåde, at misbrug
forhindres. Jeg vil gerne bruge lang tid på at diskutere, hvilke
modeller, der kan tage højde for misbrug. Evt. med udgangspunkt
i de retningslinier, der er blevet udviklet af de hollandske domstole,
og som nu er lov i Holland. De principper, der skal være opfyldt
her, er:
• Den aktive
dødshjælp finder sted med assistance af en læge
• Patienten har udtrykkeligt krævet eutanasi på en
måde, der ikke efterlader tvivl om patientens ønske om at
dø
• Patientens beslutning er velinformeret, fri og permanent (vedvarende)
• Patienten lider af en uhelbredelig sygdom, der forårsager
langvarige fysiske eller psykiske lidelser, som patienten finder
ulidelige
• Der findes ikke noget fornuftigt alternativ (fornuftigt - fra
patientens synspunkt) til at lindre patientens lidelser
• Lægen har rådført sig med en anden uafhængig
læge, der er enig i hendes eller hans vurdering
Aktiv dødshjælp,
som jeg har døbt om til aktiv selvhjælp, vil ikke sprede
frygt og usikkerhed, når folk dræbes efter samtykke. For
hvis vi ikke nærer ønske om at blive dræbt, giver vi
naturligvis ikke vores samtykke.
Faktisk peger frygt-argumentet paradoksalt nok i modsat retning, nemlig
i retning af frivillig eutanasi. For hvis frivillig eutanasi ikke er
tilladt, vil jeg kunne frygte, at min død bliver
unødvendigt langtrukken og kvalfuld. Og det med god grund.
Jeg kan i øvrigt fortælle dig, at i Holland konkluderede
en landsdækkende undersøgelse, at mange patienter
ønsker sikkerhed for, at deres læge vil hjælpe dem
med at dø, hvis smerterne bliver ulidelige. Og så viste
det sig, at når folk først havde fået den sikkerhed,
var der ikke noget fortsat krav om eutanasi. Muligheden for eutanasi
var åbenbart beroligende, uden at den blev taget i anvendelse.
Den undersøgelse maner til eftertanke, synes jeg.
Til sidst: For mig ville det
allerstærkeste argument imod aktiv selvhjælp være, at
det blev dokumenteret, at individets mulighed for at vælge
døden ville skabe større lidelser end dem, der
følger af at opretholde forbudet mod eutanasi. Og jeg er arg
modstander af mennesker, der under henvisning til parolen
'det-må-være-en-menneskeret tillader sig at kræve
hvad som helst af samfundet. Fra barn over bryster til bolig på
Strandvejen.
Men jeg er ikke blevet overbevist om, at der kan sættes
lighedstegn mellem menneskers krav om lykke - herunder deres
forventninger til at velfærdssamfundet skal give dem et
meningsfyldt liv - og så en generel ansvarsforflygtigelse. At
tage ansvar for eget liv og egne valg kan i en given situation lige
præcis være at vælge aborten frem for det
fødte barn. Det kan være at vælge selvmordet frem
for det lidende sind. Det kan være at vælge aktiv
dødshjælp frem for den smertende krop.
For som Peter Singer siger:
"Hvis vi er i stand til at indrømme, at vores mål er en
hurtig og smertefri død, burde vi ikke overlade det til
tilfældigheder at bestemme, om dette mål nås."
(trykt i Jyllands-Posten torsdag
d. 29.8.02)