Afskaf den nye gymnasiereform
Af Lone Nørgaard
Den nye gymnasiereform holder ikke en meter ude i den gymnasiale virkelighed.
Skal man bygge et hus, er det smartest at starte med at pilotere og
anlægge kælder og gulv. Ulla Tørnæs er startet
med skorsten og småsprossede vinduer. Det bliver der ikke et
sundt og levedygtigt hus ud af, men til gengæld dynger af udbrændte
lærere og ringere elever, skriver kronikøren
Hvad bilder jeg mig ind? At ville afskaffe den nye gymnasiereform,
før den overhovedet er trådt i kraft? Svaret lyder
i al sin enkelhed: Fordi den er en katastrofe. Fordi den er forhastet
og dårligt forberedt. Fordi som jeg har hørt gymnasielærere
udtrykke det: »Vi asfalterer, mens vi kører«.
Forstået på den måde, at den enkelte skole stadig
ikke klar over, hvordan arbejdsdagen helt basalt og helt konkret
skal forløbe fra august - til trods for bunker af arbejdsdage,
kursusdage og foredrag ved indbudte foredragsholdere vedrørende
dyret.
Først lige en repetition (hentet på Gymnasieskolernes
Lærerforenings hjemmeside):
»Gymnasiereformen går i korthed ud på at erstatte
den matematiske og sproglige linjedeling med nogle fagpakker og
samtidig bevare en valgfrihed. Samspilsmulighederne mellem fællesfagene
og valgfagene skal øges markant. Dette skal ikke udtynde
fagenes faglighed, men tværtimod styrke fagligheden via nye
samarbejdsmuligheder. Faglighed kan således i tværfagligt
samarbejde blive til mere end blot summen af de deltagende fag.
Gymnasiet skal være studieforberedende og almendannende. Det
skal synliggøres at almendannelsen sammensættes af
en bred række fag fra det naturvidenskabelige-, humanistiske-,
æstetisk-kreative og samfundsvidenskabelige fagområde.
Arbejdet med almene og personlige kompetencer skal udbygges og understøtte
den faglige udvikling. Kompetenceudviklingen skal tilrettelægges
forskelligt i de tre gymnasieår. Progressionen over de tre
år skal være tydeligere så elevernes udvikling
til studerende styrkes. Der skal være et ½-årigt
grundforløb i 1. G med et klart fagligt indhold (...) De
faglige forløb tilrettelægges, så elever præsenteres
for den studiemetodik, de metoder og de arbejdsformer, der anvendes
i gymnasiet. Grundforløbet lægger op til, at eleverne
skal vælge mellem et antal fagpakker. Skolerne forpligtes
til at udbyde mindst tre fagpakker, der skal tones forskelligt mellem
naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige fag,
hvis præcise udformning fastlægges decentralt. Herudover
kan gymnasierne vælge at tilbyde en eller flere fagpakker
som den enkelte skole selv sammensætter. Når grundforløbet
er afsluttet, dannes de endelige klasser baseret på valg af
pakke (...) Der skal i grundforløbet arbejdes med at fremme
elevernes engagement og læring ved at inddrage dem i planlægningen
af undervisningen, og der skal gennemføres løbende
evaluering. Gennem gymnasietiden skal der stilles stadig større
krav til eleverne om aktiv deltagelse, og de skal være medansvarlige
for undervisningens tilrettelæggelse og gennemførelse.
(...) Projektorienteret undervisning med øget tværfagligt
samarbejde opprioriteres og indgår i samspil med klassedialog,
gruppearbejde, forelæsninger og individuelt arbejde mv. De
nye arbejdsformer skal træne elevernes mundtlige og skriftlige
færdigheder samt deres samarbejdsevne, analytiske færdigheder
mv. (...) Der etableres lærerteams for alle klasser. For at
sikre koordinering af kompetenceudviklingen skal der være
et lærerteam, som har ansvaret for den enkelte klasse.«
Det var lyrikken. Her følger så en oversættelse
af de mange fine ord anskuet i gulvhøjde:
De gamle bekendtgørelser opstillede nogle ret konkrete mål
for, hvad eleverne skulle være klædt på til fagligt.
I faget historie var der fx specifikke krav om så og så
meget danmarkshistorie før og efter 1750 og 1945 og så
og så meget verdenshistorie - for at sikre at eleverne fik
en bred tilgang til faget i sin helhed. De kommende bekendtgørelser
lader det stå åbent, hvor meget og hvad lærerne
skal undervise i, hvilket gør det muligt at lade store faglige
huller opstå. Talen drejer sig i bekendtgørelsen alene
om gummibegrebet "kompetencer", og hvad "kompetencer"
dækker over, er der næsten lige så mange fortolkninger
af som pædagogiske forskere.
Grundforløbene er et meget ambitiøst foretagende,
og ingen kan have noget imod ambitioner. Desværre er forløbene
skudt så langt over målet i forhold til den faktiske
viden, som eleverne transporterer med fra folkeskolen, så
at det i udstrakt grad ikke er fagligt muligt at leve op til intentionerne.
Rent praktisk er der afsat alt for få timer til sådanne
grundforløb i forhold til det antal emner, der forventes
behandlede. Fagenes videnskabsteori eller metode er sat i fokus,
men hvordan forstår elever fx historisk videnskabelig metode,
når de ikke kender noget som helst til faget historie?
Der er opstået et nyt "fag", der hedder Almen studieforberedelse.
Det løber som en rød tråd gennem de tre gymnasieår,
strækker sig over 1/5 af hele gymnasieforløbet, men
det er upræcist, hvad der skal foregå. Fagene skal gå
sammen og finde et fælles studieforberedende grundlag, men
når fx fysik, dansk og musik skal finde fælles fodslag,
må det gå galt for alle tre fag. De naturvidenskabelige
fag anvender overordnet en induktiv metode, de humanistiske fag
anvender hovedsageligt en deduktiv metode og musik vel nærmest
en intuitiv metode. Kravet om samarbejde kan oversættes til:
"Hug-en-hæl-og-klip-en-tå". Den lille operation
betyder, at eleverne ikke opnår en forståelse af, at
hvert fag har egne metoder - en mangel, lærerne på de
videregående uddannelser så skal til at bruge tid på
at udbedre.
Tanken var, at de naturvidenskabelige fag skulle styrkes på
bekostning af de mere "bløde" muligheder, som eksisterer
i dag. Men problemet er, at i den nye bekendtgørelse skal
eleverne lægge sig fast på nogle fagpakker efter et
halvt år. Og ja - det er muligt at vælge en hard core
naturvidenskabelig studieretning med fagpakkerne: Matematik, fysik
og kemi på højt niveau. Men hvor mange elever gør
det? Tør det? Nej så hellere en blødere indgang,
som det vil være umuligt for dem at fravælge senere,
hvis de skulle opdage, at mat-fys alligevel lige var "dem".
Det har de naturvidenskabelige videregående uddannelser for
længst forudset og klager med rette over reformen, som svækker
naturvidenskab betydeligt - stik imod hensigten. Så igen -
universiteter og højere læreranstalter skal nu i kast
med at give indslusningsundervisning i basale færdigheder
for at kunne optage ansøgerne på selve studiet. Dyrt
for skatteborgerne og dyrt for samfundet, der først har en
færdiguddannet farmaceut, ingeniør eller datalog, når
kandidaten har passeret de 30.
Til gengæld hævder tilhængerne af reformen, så
har både elever og lærere virkeligt lært at samarbejde
(vidensdeling, teams etc.). Måske. De dygtige vil skynde sig
og danne teams, de middelgode vil følge efter - mens de svage
kan rende og hoppe, selvom de med en fast hånd i ryggen kunne
have klaret gymnasiet på et acceptabelt niveau. Så i
stedet for at flere kommer igennem en uddannelse i dansk, engelsk,
it og matematik, så vil maskerne i systemet nu blive så
store, at flere ryger durk igennem. Med det resultat, at de pågældende
skal forsørges, fordi der i fremtidens samfund ikke bliver
brug for folk uden alment kendskab til bl.a. ovennævnte fag.
Det er korrekt, at visse fag har naturlige forudsætninger
for at samarbejde som fx de humanistiske fag med samme videnskabelige
metode. Men at blande tværfaglighed i fag, der ikke har noget
som helst til fælles, er galimatias.
Eleverne forventes at arbejde mere selvstændigt i studiecentre
med deres pc og konferencesystem. Jamen det lyder da glimrende -
altså for de 2 pct. i hver gymnasieklasse, der i Folkeskolen
er blevet klædt på til at arbejde på egen hånd.
Eller tilhører the happy few, der er modne nok til at arbejde
seriøst med stoffet i de enkelte fag og tillige har interesse
for at lære. For slet ikke at tale om tid til at studere frem
for at koncentrere sig på kraft om erhvervsarbejde, kærester,
tøj, fester m.m. De 98 pct., der desværre ikke besidder
idealforudsætningerne, vil blive hjælpeløst fortabte
i systemet - selvom de alligevel nok skal blive studenter med nogenlunde
karakterer. Hvordan kan det nu gå til?
Fordi gymnasierne om føje tid overgår til "selveje"
og derfor får bevilget ressourcer i forhold til gennemførelsesgrad.
Det skal nok give nogle pæne, runde 7-taller på det
endelige eksamensblad, for det er jo lærernes aflønning,
det gælder. Sådan foregår det allerede på
universiteterne i dag, og hvorfor i al verden skulle det gå
anderledes på gymnasierne?
I fremtidens gymnasium kommer lærerne til at bruge oceaner
af tid på teamsamarbejde og møder. Desuden vil de mange
uspecificerede krav til undervisningen medføre en meget høj
grad af læreradministration. Kerneydelsen "undervisning"
vil blive en stadig mindre del af lærernes arbejde. Forberedelsen
vil i store træk forsvinde, for ingen lærer vil arbejde
mere end 40 timer om ugen - gratis. For at overleve må lærerne
skære, hvor de kan, og det bliver i sagens natur på
forberedelsen. Efter princippet: Jeg sætter mig ind i dagens
lektie, samtidig med at jeg underviser i den.
De fleste gymnasielærere blev lærere, fordi de godt
kan lide at undervise, og fordi de kan lide børn og unge.
Men desværre kommer de kun i ringe grad til at undervise fremover,
eftersom en stor del af arbejdsdagen som sagt vil gå med møder
og administration. Det betyder så igen, at det vil komme til
at stå skralt til med selve elevkontakten, der ellers er afgørende
for indlæringen og stemningen i klassen.
Elever er ikke en stor lind grød, men mennesker, der for
at lære, skal opleves og registreres som enkeltindivider.
Den type relation kræver, at læreren har tid til at
tale med og være opmærksom på den enkelte, hvis
denne pludselig reagerer anderledes end normalt: Bliver indadvendt,
uforberedt m.m.. Den slags menneskelige kontakt bliver der ikke
tid til i fremtidens gymnasium. Så den stigende gruppe af
elever, der i forvejen gennem hele deres barndom og opvækst
har manglet voksenopmærksomhed og forældrekontakt, vil
miste endnu en kilde til omsorg og interesse.
Gymnasiereformen er et kontorprojekt. Tidligere undervisningsminister
Ulla Tørnæs ville åh-så-gerne være
innovativ (et af yndlings-juhu-ordene), og til det formål
må hun have rådført sig med folk fjernt fra Forhåbningsholms
Gymnasium. Fornyelse og udvikling er to af tidens mantraer, selvom
enhver psykolog kan stå på ét ben og holde foredrag
om, at alt i naturen inklusiv mennesker ikke er indrettede til at
lave sig selv om konstant. Naturligvis skal der ske ændringer
- ikke mindst i undervisningssammenhænge - i takt med at kravene
fra aftagerne ændrer sig. Desværre tager reformen ikke
udgangspunkt i, hvad aftagerne af de unge reelt behøver,
men i fancy fiktion.
Den nye gymnasiereform holder ikke en meter ude i den gymnasiale
virkelighed. Skal man bygge et hus, er det smartest at starte med
at pilotere og anlægge kælder og gulv. Ulla Tørnæs
er startet med skorsten og småsprossede vinduer. Det bliver
der ikke et sundt og levedygtigt hus ud af, men til gengæld
dynger af udbrændte lærere og ringere elever.
Så New Deal med hensyn til gymnasiereform, tak.
(Trykt i Jyllands Posten den 25. maj
2005)
|