Hvad er en
intellektuel?
Af Lone Nørgaard
Hvad vil det sige at
være intellektuel eller en intellektuel? Skal fx Ralf Pittelkow
(RP) placeres i kategorien? Eller Erik Meier Carlsen (EMC)? Eller Helle
Merete Brix (HMB)?
Der vil selvfølgelig være delte meninger alt efter
definitioner og politisk standpunkt, men et godt sted at tage
afsæt er i den amerikansk-palæstinensiske
litteraturprofessor Edward W. Saids lille bog Den intellektuelles
ansvar.
Bogen er en nyudgivelse af seks forelæsninger fra 1993 og er en
redigeret udgave af de såkaldte Reith-forelæsninger. Navnet
Reith stammer fra den britiske embedsmand John Reith (1889-1971), som
var generaldirektør for det nyetablerede BBC 1927-38.
Reith-forelæsningerne er en BBC-institution, der består af
seks fortløbende foredrag leveret af en international
intellektuel sværvægter. Hver forelæsning varer
tredive minutter og udsendes en gang om ugen. Den første
forelæsningsrække fandt sted i 1948 og blev afviklet med
filosoffen Bertrand Russell på podiet. Af andre kendte folk
på posten kan nævnes bl.a. den amerikansk-canadiske
økonom og samfundskritiker John Kenneth Galbraith (f. 1908) og
den amerikanske sprogfilosof John Searle (f. 1932).
I 1992 var det Edward Saids
tur til at blive opfordret til at holde Reith-forelæsningerne.
Han er professor ved Columbia Universitetet i New York, og fra det
øjeblik BBC havde annonceret sendetidspunktet, lød der et
kor af kritiske røster mod institutionen, fordi den havde
været så formastelig at invitere Said. Han blev især
anklaget for at være aktiv i kampen for Palæstinas
rettigheder og dermed ukvalificeret til at optage en hvilken som helst
sober og respektabel talerstol på grund af hans klare
stillingtagen for palæstinensisk selvstyre. Men BBC stod
heldigvis fast ved deres valg.
Said er født i 1935. Han blev forvist fra Palæstina i 1948
og er blevet uddannet på Princeton og Harvard University. Han
regnes for at være en af de førende intellektuelle
skikkelser i Vesten, og et af hans bedst kendte værker er
Orientalism fra 1978, der beskriver Vestens stereotype forståelse
af den islamiske verden. I andre skrifter har han set nærmere
på sammenhængen mellem kultur og kolonialisme og forvisning
som politisk redskab, et emne han også berører i Den
intellektuelles ansvar.
De seks forelæsninger sætter sig for at give svar på,
hvad den sande verdslige intellektuelles ansvar er. Said opererer med
tesen om den intellektuelles offentlige og krævende rolle som
'outsider' og 'forstyrrer af status quo'. Han er ofte marginaliseret,
kan nærmest karakteriseres som en slags landflygtig, også
selv om han ikke reelt lever i eksil, hvad en del intellektuelle ellers
er nødt til at gøre. Salman Rushdie er et eksempel
på en sådan intellektuel, der oven i købet lever i
en slags dobbelt landflygtighed.
Kun fra denne ikke-indfedtede position kan den intellektuelle blive
ophavsmand til et sprog, der prøver at tale sandhed til magten.
Det er altafgørende, at hans offentlige fremtræden ikke
kan forudsiges, at han altid stiller spørgsmål ved
sammenspist tænkning og konfronterer det politisk korrekte.
Derfor er det også den intellektuelles vigtigste pligt at
stræbe efter en relativ uafhængighed over for samfundets
institutioner.
Samtidig er Said helt på det rene med, at hvis man bevidst
vælger ikke at høre til autoriteterne og magtens cirkler,
vil det på mange måder betyde, at man ikke er i stand til
at udvirke direkte forandringer. Den personlige fremtræden er
derfor væsentlig. Der skal være en sans for det dramatiske
og det oprørske, for at kunne gøre noget ud af sine
få muligheder for at tale. Det gælder om at fange publikums
opmærksomhed og helst være en mere slagfærdig og
bedre debattør end sine modstandere. (Pim Fortuyn?)
Den intellektuelles eksistensberettigelse er at repræsentere de
mennesker og problemer, der rutinemæssigt glemmes eller fejes ind
under gulvtæppet og vel at mærke ud fra universelle
principper. Det universelle ligger i, at alle mennesker har ret til at
forvente anstændige adfærdsnormer fra verdslige magter og
nationer med hensyn til frihed og retfærdighed.
Der er ikke noget, der hedder en 'privat intellektuel', mener Said,
ligesom der heller ikke eksisterer en 'bare offentlig'. Intellektuelle
er individer med et kald for at repræsentere, og som i deres
person udtrykker, hvad de tror på. Den franske filosof Jean-Paul
Sartre og Bertrand Russell bliver trukket frem som særlige
forbilleder. Personer, der er i besiddelse af særheder og
optræder som fejlbarlige, menneskelige væsener.
Said går så vidt som til at tale om et intellektuelt kald,
der skal tænkes som en tilstand af konstant vagtsomhed og en
vedvarende vilje til ikke at lade sig styre af halve sandheder og
vedtagne idéer. Til aldrig at sætte loyal solidaritet med
fx egen nation og egen gruppe før kritik. Det individuelle kald
har at gøre med en kombination af oplysning og frigørelse
eller frihed. Intellektuelle er ikke professionelle, som er blevet
perverteret af deres logren for magten og magtens cirkler, men som har
et alternativt standpunkt at byde på, der taler magten midt imod.
Det betyder også, at den intellektuelle hører til på
samme side som de svage og politisk u-repræsenterede.
Saids indkredsning af den intellektuelles rolle og ansvar står i
gæld til en lang række af filosoffer, sociologer og
forfatteres forskellige opfattelser af, hvad en intellektuel er, eller
måske rettere sagt bør være. Professorens
belæsthed er imponerende, det samme er bredden i de definitioner,
der lægges frem. Men for Said er 'bør' - altså
pligt- og ansvars-dimensionen - altoverskyggende, også hvor den
intellektuelle kan komme til at betale en høj pris for at agere
samfundssamvittighed.
Det er meget vanskeligt at tale magten imod, hvis man er ansat af
magthaverne. Man vil nødigt have stemplet som vanskelig,
samarbejdsuvillig, polemisk. Men vil man bevare sin relative
uafhængighed, er det bedre at være amatør i den
offentlige sfære frem for professionel lønnet af magten.
Man må vælge den offentlige sfæres risici og usikre
resultater frem for det specialiserede rum, der kontrolleres af
eksperter og professionelle.
Kompromisløs menings- og ytringsfrihed er den verdslige
intellektuelles vigtigste bastion, og hårdnakket søgende
debat er selve kernen i den intellektuelles aktivitet - at sætte
spørgsmålstegn ved magten og autoriteten og at undergrave
den. Vejen frem er at sammenligne alle kendte og tilgængelige
fakta med en norm, der også er kendt og tilgængelig, og som
måske viser sig at være fup mere end fakta.
At sige sandheden til magten er ikke overoptimistisk idealisme, siger
Said. Det er at veje alternativerne, vælge det rigtige og
derpå repræsentere det på en intelligent og
slagkraftig måde, hvor det kan gøre bedst gavn og bidrage
til den rigtige forandring.
Ideelt repræsenterer den intellektuelle frigørelse og
oplysning, men ikke i abstrakt form. Holdningerne skal være
bundet til løbende erfaringer draget ude i samfundet: med de
fattige, de underprivilegerede, de stumme, de urepræsenterede, de
magtesløse.
Nå, men hvad så?
Placerer denne beskrivelse ikke en gang for alle RP, EMC og HMB uden
for de sande intellektuelles kategori? Burde de ikke netop have
argumenteret for, at alle der ønsker at komme til Danmark, hvad
enten de er flygtninge, indvandrere eller familiesammenførte,
skulle møde en åben dør? Er disse mennesker ikke
netop de fattige, de underprivilegerede, de stumme, de politisk
u-repræsenterede, desvage? Jo - og så alligevel nej til den
åbne dør. Som ville være det samme som på
forhånd at spille sig enhver mulighed af hænde for at styre
integrationen og dermed den befolkningsmæssige udvikling og
sammensætning - med et sammenbrud af velfærdsstaten til
følge.
Forudsætningen for at kunne behandle alle mennesker
anstændigt er muligheden for hele tiden at holde sig på
omdrejningshøjde med de sociale udfordringer og problemer frem
for at lade sig løbe over ende. Og at ride klar af forenklinger
a la Mona Sahlin, som bl.a. i efteråret 2001 kunne citeres for
følgende dybt naive udtalelse: "Problemet er, at min
taxachauffør er professor, og min grønthandler er
civilingeniør." Man må håbe for både hendes
egen og det svenske samfunds skyld, at hun siden har set det svenske
dokumentarprogram om omskæring af svenske muslimske piger, der
mere end antyder, at diskrimination ikke rækker som
forklaringsmodel på integrationsproblemer. 'Temadagen' i DR
onsdag d. 22. maj om Hizb-ut-Tahrir skulle også gerne vække
til mindre enkle og mere differentierede svar på
integrations-udfordringen.
Men kan RP og EMC siges at
være uafhængige observatører, når de begge har
deres udkomme ved at skrive for aviser, der som bekendt er salgsvarer
og skal ramme kundekredsens smagsløg? Taler og skriver de ganske
frit - og lever dermed op til den del af Saids definition af den
intellektuelle? Jeg vil svare bekræftende, for selv om vores
(lidt endnu) danske smørhul leverer noget mere komfortable
betingelser for opponenter end fx Kina og Iran, så er kritikken
haglet ned over både RP og EMC indtil for ganske nyligt.
I øvrigt er det tvivlsomt, om der overhovedet kan eksistere en
absolut uafhængig, selvstændigt fungerende intellektuel.
På en eller anden vis må den intellektuelle altid stå
i afhængighedsforhold til institutioner, partier eller
tænketanke? Eller altså i dette tilfælde
månedslønnen på Jyllands-Posten og BT. Men når
Said karakteriserer det intellektuelle arbejde som værende
kritik, desillusionering og nedrivning af hellige navne (som jeg
tillader mig at oversætte til hævdvundne 'sandheder') fra
piedestalen, er det så ikke rent faktisk hvad RP, EMC og HMB plus
et par stykker til set i bagklogskabens skærende klare lys har
medvirket til at gøre?
Enig - eller ej, så læs Saids bog. Selv om
forelæsningerne er næsten 10 år gamle, er
nyudgivelsen her i 2002 både aktuel, relevant og
tankevækkende.
(trykt som kulturkronik i J-P
tirsdag d. 30. juli 02)