EJ
BLOT TIL LYST
Af Lone Nørgaard
"Unge stiller nye
krav til arbejdsmarkedet. Stoltheden ved lang og tro tjeneste er i dag
afløst af jagten på den evige forandring. De unge
forlanger i stigende grad, at arbejdet skal rumme elementer af risiko
og usikkerhed, og de er angste for, at noget bliver for
rutinepræget."
Ovenstående
stammer fra gymnasielærerforeningens netnyheder d. 16. maj og er
et af flere budskaber fra en konference om unges værdier afholdt
for nyligt på Center for Ungdomsforskning ved Roskilde
Universitetscenter (RUC).
Ungdomsforskningen kan endvidere melde ud, at de unge i dag
kræver konstant nyhedsværdi og forandring. At et godt
arbejde i højere grad handler om interesser end om
forsørgelse. At arbejdet skal være sjovt og give én
mulighed for at realisere sig selv. At hvert øjeblik skal
opleves som meningsfyldt. At arbejdet skal være lige så
morsomt og lige så lystfyldt som fritiden - hvilket stiller
arbejdsmarkedet overfor en lang række udfordringer.
Om det er en joke? En standup-comedians humoristiske bud på
Bounty-land? Nej, det er skam ramme alvor det her.
Det er tæt
på at være umuligt at sætte
spørgsmålstegn ved selve analysen. Den er udført
utallige gange de sidste år med samme konklusion: Den
narcissistiske karakterstruktur går sin sejrsgang (læs:
Først mig, og så mig - og til sidst, ja naturligvis, mig).
Raske Rasmus, der løb byærinder for at supplere familiens
indkomst og gav en hånd med i hjemmets reparationer, er en saga
blot. Den eneste, han supplerer i dag, er sig selv. Samme vej er
Flittig-Lise fra Kvindernes Flinkeskole gået. Godt for Lise som
aldrig kommer til at optræde i den mytologiske kategori: "Og
milde kvinder, hvor har de magt", men helt klart ikke godt for hendes
eventuelle kommende børn, hendes gamle far og den syge nabo.
Borte er de kvinder, som tidligere kittede samfund sammen og med
særdeles jævne mellemrum for ikke at sige konstant satte
egne behov i anden række. Efter princippet 'væren for
andet' og uden at kny. Borte har også stort set taget de
mænd, der som ansvarlige forsørgere og fædre ikke
kunne drømme om at skifte vor aldrende mor ud med en yngre model
og lade første kuld afløse af nummer to og sågar
nogen gange tre.
Hvor jeg vil hen med det? Jeg vil for 117de gang gå til kamp mod
det rendyrkede, ansvarsforflygtigende lystprincip, der gennemsyrer
vores samfund, selv om jeg er efterhånden er blevet klar over, at
chancerne for at trænge igennem mig-muren er mindre end minimale.
Ikke fordi jeg har noget imod lyst og lyster sådan mere generelt,
men jeg har godt nok noget imod den udformning begrebet og
livsfilosofien har fået i først den pædagogiske og
psykologiske forskning (hvor især RUC og Institut for
Fremtidsforskning er rigtigt slemme) og siden i samfundsdebatten.
Enhver, der kan
lægge 2 og 2 sammen og få det til i de fleste
tilfælde at give 4, er også klar over, at det kun er de
aller-allermest begavede og de aller-mest heldige, der kan lege eller
sove sig til viden, indsigter, kvalifikationer, færdigheder for
ikke at tale om gode, behagelige, udfordrende og vellønnede
jobs. Der er først og sidst et stykke arbejde, der skal
udføres, og en større eller mindre del af dette arbejde
kræver slid og disciplin. Vi kan ikke alle sammen tjene til
brødet ved at være legetøjsudviklere på Lego.
Derfor vil jeg også give alt det modspil, jeg lige kan, til
sangen sunget på omkvædet, at elever og studerende - og nu
altså også arbejdstagere - alene skal beskæftige sig
med noget, de er engagerede i, for hvis man ikke er
følelsesmæssigt engageret i noget, kan man dels ikke
lære noget, dels ikke udføre sit arbejde på
ordentlig vis.
Sagen er imidlertid den ganske enkle, at en række
færdigheder og kompetencer kun bliver tilegnet ved hårdt
ulystbetonet arbejde. Der er således ingen grin ved dagligt at
blive trukket igennem de 10 obligatoriske staveord. Tabellerne er ikke
sjove at remse op for 117ende gang, som ikke desto mindre er det antal,
der minimum skal til, hvis gangestykkerne skal laves uden for mange
problemer senere hen. At sætte kryds-og-bolle er ikke nær
så sjovt som at se Kaos i familien, og en fornuftig normal dreng
vil til hver en tid foretrække at gå på
computercafé frem for at skrive dansk stil.
At lære og at arbejde må meget gerne være
fornøjeligt, og er det heldigvis også tit. Men så
langt, langt fra altid. At foregøgle børn at
indlæring er at sammenligne med indtagelsen af blød nougat
og Werthers Echte er galimatias og at gøre børn og unge
en bjørnetjeneste. Projektarbejde og teamwork kan nok så
meget føres på banen som mantra og modgift til skolens
aktuelle krise, hvor eleverne bliver mere og mere uvidende og
lærerne mere og mere frustrerede og resignerede. (Altså dem
som ikke griber første chance til at søge bort fra et
lavlønserhverv blottet for prestige, autoritet og respekt). Men
selv projektarbejde kræver sidden-på-den-flade, et vist
forbrug af hjernevirksomhed og ulystbetonet, disciplineret
arbejdsindsats.
Jeg ville være idiot, hvis jeg ikke erkendte, at livslang
uddannelse i dag er forudsætning for at begå sig i
informationssamfundet, og at en stor del af ens viden hurtigt bliver
forældet. Men før man evner at skaffe sig ny viden, bliver
man nødt til at have et fundament at stå og gå
på. Og det handler altså et stykke tid endnu om at kunne
stave (for stavekontrollen er endnu ikke fejlfri), om at kunne
læse (ellers kan man ikke finde rundt på internettet) om at
kunne skrive (ellers kan man ikke sende e-mails), om at kunne regne (og
tabeller lærer man kun ved at øve sig), om at kunne
engelsk (endnu har ingen kunnet give mig opskriften på, hvordan
engelsk grammatik eller grammatik i det hele taget kan læres uden
ophold på den flade, hvilket er alt andet end sjovt). Ikke mindst
handler det om at have de forudsætninger, der gør, at man
ved, hvad man skal søge efter, og hvor og hvordan
informationerne skal skaffes.
Lad mig
prøve på at demonstrere, hvordan en manglende evne og
vilje til at påtage sig ulystfyldte opgaver på
uddannelsesinstitutionerne og arbejdspladserne på Udevej vil have
grimme, for ikke at sige uhyggelige, konsekvenser for arbejdspladsen
på Hjemmevej. Nærmere bestemt familien, såvel i
udgaven enlige-forældre-med-børn som traditionelle
kernefamilier.
Det forholder sig nemlig sådan, at et menneske, der er ude af
stand til at påtage sig ulystbetonede opgaver, er dybt uegnet til
at få børn og for at tage sig af dem. Forudsætningen
for forsvarlig børneomsorg er hinsides diskussion, at mor
og/eller far kan tilsidesætte eller udskyde egne behov for at
imødekomme barnets. Hvilket kan oversættes til, at min
lyst ikke kan komme til umiddelbar udfoldelse - jeg er nødt til
at vente indtil mit barn fx har fået mad eller er blevet skiftet
eller er faldet i søvn. At drage omsorg for børn, store
som små, er i øvrigt pr. definition forbundet med
rutinefunktioner.
Derfor vil jeg også så forfærdeligt gerne have drejet
udviklingen et andet sted hen, end den vej Institut for
Fremtidsforskning og til dels også ungdomsforskerne på RUC
igen og igen udstikker for mig med deres "løsninger" og
fremtidsvisioner.
Jeg mener, at vi (ansvarlige forældre, lærere,
pædagoger, bedsteforældre, ansvarlige voksne borgere i det
hele taget) anderledes skal tage fat på både børne-
og ungdomsopdragelsen frem for at tillade, at en stor gruppe
forældre bakket op af ubesindige forskere stikker hovedet i
busken, lader to og fem være lige og foregøgler deres
afkom, at afkald og pligter hører fortiden til.
Hvordan jeg vil
få den beske pille til at glide ned? Jeg er åben over for
alle forslag, der udstikker en ny kurs for en samfundsudvikling, der er
at beklage på stort set alle andre fronter end den materielle.
Men jeg vil også gerne selv byde ind.
En række idéer har jeg allerede fremlagt i min bog
Børn, løgn og kvinder, bl. a. at børn under 6
år må være max 30 timer om ugen i institution, og at
den ene af forældrene er nødt til at gå på
deltid - også når børnene bliver teenagere. På
dette tidspunkt i deres liv har de unge mere end nogen sinde brug for
forældrekontakt og en fast hånd i ryggen til at guide dem
igennem lektier, fødeindtagelse og organisering af hverdagen i
det hele taget. Brug for dagligt at blive konfronteret med krav og
forpligtelser.
Hertil kan føjes: Børn i folkeskolen og unge i de
gymnasiale uddannelser bør have max 5 timers erhvervsarbejde om
ugen. (Den lille sag kan klares via lovgivning). Ellers kan de ikke
passe deres skolegang og er i fare for at blive vænnet til et
materielt forbrug, som de ikke vil være i stand til at
opretholde, når de flytter hjemmefra. Med voldsom frustration til
følge..
Og så skal autoriteten tilbage til lærerne. At få
vendt supertankeren bliver et meget, meget langsigtet projekt, men man
kunne starte med den enkle manøvre, at alle elever og studerende
fra 1. august 2002 bliver pålagt at være Des og på
efternavn med læreren. Til grin? Jeg synes faktisk, det er mere
til grin, at elever kan slippe af sted med aldrig at åbne en bog,
at sige fuck you og være voldelig over for læreren - uden
forseelserne får konsekvenser.
Denne
tilværelse er Ej-blot-til-lyst, men rummer af indlysende grunde
også pligter, afsavn og lidelser. Derfor lyder mit credo i massiv
protest mod lyst-fløjen: Lad dog børn og unge lære,
at livet ikke er én lang rosenbestrøet motorvej, men at
tilværelsen består af sådan 80% rugbrød og 20%
lagkage. At det kun er den absolutte top i en generation, der kan lege
sig til al deres viden, og at alle vi andre dødelige - hvad
enten vi er 15 eller 25 eller 49 - er nødt til at sluge en masse
ulyst undervejs til heldigvis ofte lystfyldte resultater.
Med den lærdom i bagagen vil samfundet og dets institutioner
(familie, vuggestuer, børnehaver, skole, fritidshjem, de
gymnasiale uddannelser, foreninger osv., osv) forhåbentligt
være i stand til fremover at producere borgere, for hvem ord som
'fælleskab' og 'de andre' rummer ikke bare mening, men også
mål.
(Trykt i Jyllands-Posten onsdag
d. 29.5.02)