Muslimske
friskoler skal have positiv særbehandling
Af Lone Nørgaard
Jeg erkender, at jeg tilhører gruppen af bekymrede, ikke
pessimister, men realister. Den optik gælder ikke kun mange
forældres (manglende) børneopdragelse i vores senmoderne
samfund sådan mere generelt, men også en gruppe muslimske
forældres klare svigt af deres børn. Helt specifikt
tænker jeg på de forældre, der sætter deres
børn i muslimske friskoler, som viser sig ikke at leve op til
folkeskolens faglige krav og formål.
Før den sædvanlige racisme-etikette uddeles med rund
hånd, så klap lige hesten…..
Hvis målet er, at ’de fremmede’ uanset oprindelsesland og
religiøst tilhørsforhold skal integreres i det danske
samfund og få uddannelse og arbejde (og det mål antager jeg
som givet, ellers er der ingen grund til at være her), så
må det være slut med at socialisere en gruppe af muslimske
børn til at blive tabere. Og det er lige præcist det, man
gør børnene til, i det omfang der ikke føres et
skærpet statsligt tilsyn med de muslimske friskoler. Med det
resultat, at en række elever her svigtes for så vidt
angår de faglige krav, og dermed ikke får lært, det
de skal, for at kunne begå sig: Tale, læse og skrive dansk
og regne – for nu bare at nævne nogle få af flere
nødvendige basale kompetencer.
Dokumentation, tak. Den kommer her – i form af tre eksempler, der alle
peger i én retning.
Jeg lægger ud med Kåre Bluitgens bog Til gavn for de sorte
– Om tilslørede øjne i den danske indvandrerdebat, der er
den første sammenhængende fremstilling på dansk
ytret af en person, som har andet end teoretisk kendskab til
integrations-problemerne:
Eksempel
1
” Hvad er ligheden mellem ordene gris, kys og Gudenåen?
De er alle tre farlige for dele af den opvoksende danske ungdom.
Mens vi har fejret ytringsfrihedens 150-års jubilæum,
sidder man på nogle muslimske friskoler og streger i
undervisningsbøger og dansk litteratur. Ikke streger under, men
streger over: Ord, der hentyder til noget urent, noget lystbetonet
eller som frembringer alt for stærke mindelser om den hedenske
fortid i det land, børnene er født i, skal vokse op i og
leve i (…)På nogle private muslimske skoler foregår
censuren åbenlyst. Men den har også i snigende grad sneget
sig ind i folkeskolen (…) Nogle [lærere] indrømmer blankt,
at der er tale om selvcensur (…)” (s. 147-148)
Eksempel
2
Afdelingen for tosprogsudvikling i Københavns Kommune
Søren Hegnby udtaler følgende i Weekendavisen d. 7.
februar 2003:
”Jeg har stadig en drøm om, at folkeskolen skal være et
fælles mødested. Men vi er ved at nå situationen i
dele af byen, at danskere og tosprogede først mødes,
når de står på trappen til diskoteket.” Hegnby
fortæller, at ude i verden – Amsterdam, London, New York – er
dele af undervisningssystemerne opdelt på befolkningsgrupper,
fordi man er endt i ghettoer, så kun ét folkefærd
bor i området.
”Jeg er hunderæd, for at det ender sådan her. Jeg er
nervøs for stigningen af etniske privatskoler, hvor elever
samler og isolerer sig. Rigtigt mange af dem tilhører jo bunden
af samfundet (…)
15% af de to-sprogede børn i København går nu
på etniske skoler – det man før kaldte muslimske friskoler
(…)
Eksempel
3
Der er i øjeblikket 20 friskoler, der kan gå under
betegnelsen muslimske friskoler (…)langt de fleste af de 21(?)
indvandrerskoler underviser i Islam og ønsker at give
børnene en muslimsk identitet.
(…)
Ofte er undervisningen præget af skolens muslimske grundlag.
Nogle steder gives ikke seksualundervisning, eller det foregår –
ligesom lejrture - med drenge og piger hver for sig.”
(Faktalink – 2001 – Muslimske Friskoler)
Friskolerne er
noget ganske særligt for Danmark. Skolerne er indbyrdes meget
forskellige, men i al deres variation har de delt en ikke helt
uvæsentlig fællesnævner: De har skelnet mellem det
offentlige og det private, mellem det verdslige og det religiøse.
Derfor er det også på sin plads konstant at holde gang i
debatten om indholdet i friskolernes grundlag, ikke mindst når de
muslimske af slagsen ikke lader til at leve op til de krav, som
folkeskolen sætter. Danmarks muslimske friskoler fungerer ligesom
de øvrige godt 400 friskoler efter andre regler end folkeskolen.
Friskolerne har således mulighed for at praktisere særlige
pædagogiske metoder og for at lægge vægt på
bestemte værdier. Skolerne får statstilskud, så
længe kvaliteten i undervisningen bliver vurderet som god nok.
Til oplysning er to af de ovennævnte 20 muslimske friskoler
lukket efter at være blevet frataget statstilskud.
Enhver, der følger bare en anelse med i indvandrerdebatten eller
lever i eller tæt på ghettoerne er på det rene med,
at integrationsproblemerne for øjeblikket vokser sig
større og større. Alt for mange politikere og
beslutningstagere har ladet stå til, mens de vender blikket mod
en anden planet end jorden. Alt for at undgå konflikter med den
stadig mere magtfulde muslimske lobby, der slår om sig med
diskriminations-retorik. I forhold til uddannelsessystemet ville det
ellers være helt oplagt at gribe fat om nældens rod: Hvis
muslimske børn og unge ikke kan læse fx Jan Sonnergaard
eller Klaus Rifbjerg, ikke kan tage på lejrskole, ikke kan
deltage i gymnastik, ikke kan tale ordentligt dansk, og for drengenes
vedkommende ikke have samme respekt for pigerne, som de har for deres
eget køn – så bør samfundet via dets institutioner
og diverse organer gøre det helt og aldeles klart, at denne
adfærd ikke vil blive tolereret. Hvad folk gør privat
må de i det store hele selv om (min modifikation går fx
på børnemishandling og vold i hjemmet), men hvad de
gør i det offentlige rum og i diverse samfundsinstitutioner er
ikke overladt til privat forgodtbefindende. Der er nogle spilleregler,
der skal følges, og disse er forudsætning for, at
samfundet på sigt kan hænge sammen.
Derfor er det også sund fornuft, at hvis anden og snart
tredjegenerationsindvandrere skal integreres i det danske samfund,
så er opskriften det stik modsatte af muslimske friskoler, der
bygger på Koranen som vejviser i daglig levevis. De muslimske
friskoler producerer tabere, som ikke kan konkurrere om gode
uddannelser og udbytterige jobs på lige fod med etniske danskere
og børn af indvandrere, som klogt satser benhårdt på
uddannelse.
Men hvad så? Betyder det, at jeg vil have afskaffet friskolerne?
Nej, så langt fra. Men jeg har da øjne at se og læse
med, og de konstaterer, at grundtvigiansk tankegang udsprunget af tiden
for 150 år siden af gode grunde ikke har kunnet tage højde
for et fænomen som muslimske friskoler. Jeg vil meget
nødigt anfægte muligheden for at kunne etablere friskoler
på grundlag af bestemte holdninger og pædagogikker, men for
at sikre at friskoleeleverne lærer hvad de skal, kan jeg pt ikke
se nogen anden vej frem end skærpet statsligt tilsyn. For
børnenes skyld skal samfundet sikre, at de opnår et
fagligt niveau, der i hvert fald kan måle sig med minimumskravene
i den danske folkeskole.
Mange friskoler fungerer fremragende og i gode gamle Grundtvigs
ånd. Det gør en række muslimske friskoler
altså ikke, og det faktum må der nu tages højde for
ved at tænke anderledes og konkret og i positive
særforanstaltninger. Diskrimination af muslimske forældre,
som vælger Koran-skoler? Javist. Men det kan altså
være nødvendigt nogen gange. Ligesom man også
diskriminerer de forældre, der udsætter deres børn
for groft omsorgssvigt ved at tvangsfjerne børnene.
Det er nødvendigt med positiv særbehandling,
forstået på den måde at de muslimske skoler mindst
to-tre gange om året får et tilbud, de ikke kan
afslå: Et statsligt tilsyn, der sikrer, at børnene
lærer, hvad de skal ud fra eksisterende lovgivning. Et tilsyn som
garanterer, at undervisningen finder sted på dansk af
lærere, som har de nødvendige kvalifikationer i form af
dansksprogede forudsætninger og indsigt i danske samfundsforhold
og kulturen som sådan. At tale om manglende ressourcer til
sådanne besøg er galimatias. Det har jeg ellers
hørt fremført som modargument. Svaret her må
være, at på sigt vil det blive langt dyrere
samfundsøkonomisk, at en stigende gruppe muslimske unge ikke kan
begå sig, fordi de ikke via uddannelse har erhvervet sig de
nødvendige færdigheder.
Med lovgivning kan man kun i begrænset omfang gå ind og
adfærdsregulere. Men i lige præcis dette tilfælde kan
der finde en adfærdsregulering sted. For hvis de muslimske
friskoler ikke lever op til kravene, skal de lukkes, og børnene
efterfølgende sendes i almindelig folkeskole.
Det er korrekt, at dette tiltag er et indgreb i muslimske
forældres frihed til at opdrage deres børn, som de
ønsker. Men igen: Forældre-frihed og
forældre-rettigheder skal ikke sættes i
højsædet, hvis prisen er, at børnene bliver ladt i
stikken. Det gælder helt generelt og uanset etnisk oprindelse,
politisk tilhørsforhold og religion.
I dette tilfælde kan tillid og tolerance være den lette,
men også forkerte løsning. Kontrol alias skærpet
tilsyn er derimod vejen frem. Og for de muslimske friskoler, der
måtte være i stand til at leve op til kravene, kan det kun
være en absolut fordel, at offentligheden får indsigt i en
velfungerende skole. Derfor skal de muslimske skoler heller ikke
opfatte de mindst to årlige tilsyn som negativ
særbehandling. Det er tværtimod positiv
særbehandling, der skal være med til at skabe selvberoende
borgere og gode skatteydere af også muslimske børn og
unge. Og i øvrigt - for de skoler som ikke har noget at skjule,
vil det kun være en fordel at kunne træde åbent frem,
lægge kortene på bordene og hermed informere både
offentlighed og beslutningstagere om, at her er alt i bedste
gænge.
I øvrigt er det i stigende grad nødvendigt at sige fra
overfor og gøre op med den utidige sammenblanding af religion og
politik, som en række muslimer praktiserer i det offentlige rum.
Fredagsbønnen på Rådhuspladsen var en af de
særligt grelle manifestationer, som man set i bakspejlet kan
undre sig over blev forbigået i relativ stilhed i den danske
offentlighed. Mellem os sagt håber jeg ikke på en
gentagelse.
For så vidt angår de muslimske friskolers tilsvarende
sammenblanding af religion og politik, forekommer ordet ’fri’ i
forbindelse med ’skole’ at være ren manipulation. Her er ikke
frihed til at tænke frit (jf. Kåre Bluitgen). At
tænke frit forudsætter valgmuligheder mellem forskellige
opfattelser og synsvinkler og fortolkninger, men når de muslimske
’friskoler’ på forhånd bortcensurerer og udgrænser
emner, er valget i virkeligheden ikke-eksisterende.
Men hvad
så med de fundamentalistiske kristne friskoler? Jamen, by all
means. De skal da selvfølgelig udsættes for den samme
positive særbehandling. For i et demokratisk samfund skal alle
fundamentalismer, der ikke giver plads til undervisning i andre
opfattelsers rimelige sandsynlighed ryddes fra landkortet.
(trykt i
Jyllands-Posten mandag d. 12. maj 03)