Svar på svar på
Den radikale gåde
Af Lone Nørgaard
Tak for svarindlægget Der var et yndigt land - nu er det grimmere
(2. august 04). Også selv om det med sit arsenal af grimme (tillægs)ord
er eksemplarisk for, hvordan en debat ikke skal føres.
I mit indlæg Den radikale gåde (24. juli 04 - kan også
læses på min hjemmeside) søgte jeg efter nogle
svar på, at de radikale med Marianne Jelved i spidsen kan sidde
data, statistikker og tal overhørig i indvandrerspørgsmålet.
Med det resultat, at indvandringen i den radikale optik først
og fremmest er en kulturberigelse.
Min forestillingsverden rummer fint både højtuddannede
indvandrere, der forlader Danmark. Samt succes-historier fra Vollsmose
og 24-årsreglen, der rammer unge, der ikke skulle rammes. Derfor
skal indvandrerpolitikken også hele tiden justeres, hvilket
også er hvad der sker.
Spørgsmålet er så, om mine opponenters verdensbillede
rummer den ægteskabstrafik, der foregår i alle de vestlige
lande, herunder Danmark? Hvor herboende kvinder bruges som levende
visa for ægtefæller fra hjemlandet også blandt 3.
generationsindvandrere. (Jf. den norske journalist Hege Storhaugs
bog Feminin integrering - utfordringer i et fleretnisk samfunn). Et
kæmpeproblem, der fører til yderligere ghettoisering
og på sigt til, at samfundet brækker over i the-havers
og the-not-havers. Hvis altså trafikken ikke standses.
Jeg får at vide, at jeg slet ikke har fattet den rigdom, som
en forskellig kulturel og religiøs bagage kan bidrage med til
det danske samfunds udvikling. Hvilken berigelse tænkes der
mere præcist på? Og modsvarer berigelsen de milliardudgifter,
som indvandringen koster borgerne?
(trykt i Politiken fredag d. 6. august
2004)
|