Den uanstændige
uvidenhed
Af Lone Nørgaard
I et indlæg under overskriften Den anstændige skønhed
(11.nov.) indleder pædagog Jan Andersen (JA) med følgende
ord: "Piger, der går med tørklæde, har ofte
en æstetisk skønhed over sig, som mange burde misunde.
Og det synes mange imidlertid da også at gøre. Hvorfor
har de ellers noget imod tørklædet?"
Jeg ved ikke, om jeg skal le eller græde over den afgrundsdybe
uvidenhed, JA så frejdigt lægger for dagen. En vankundighed,
der optrappes til ren volapyk med udbasuneringen: "En pige, der
bærer tørklæde, møder man først og
fremmest som et menneske med personlighed og integritet, førend
man lærer hendes krop at kende;" Til oplysning for JA vil
han aldrig få en kinamands chance for at lære en troende
muslimsk piges krop at kende. For JA er nemlig en uren vantro, der overhovedet
ikke er god nok til at blive gift med en god muslimsk kvinde. Og at
nærme sig hendes krop uden at være gift er ca. lige så
sandsynligt, som at JA vinder en Nobelpris i logik.
Når jeg har noget imod tørklædet, kan jeg forsikre
JA om, at det handler om det stik modsatte af misundelse. Jeg er nemlig
så kiste-overlykkelig for, at jeg ikke skal tvinges til at hylle
mig i en beklædningsdel, der krænker og begrænser
mit køn.
Med baggrund i tørklædebrug på verdensplan kan jeg
dokumentere, at tørklæder er udtryk for et menneskesyn
præget af mandens dominans og kontrol over kvinden. Med tilsløring
følger adskillelse mellem de to køn. Kvindens seksualitet
anses for farlig og ukontrollabel for manden. Derfor skal den holdes
nede, blandt andet gennem tildækning. Slør bæres
først og fremmest af seksuelle og ikke religiøse grunde.
For at dække håret og ikke vække lyst. Det er kvinden,
som er i skyld i den fremkaldte lyst, ikke manden, som føler
den. Tørklædet sætter skel mellem de rene og de urene
kvinder, de rigtige og de forkerte kvinder, de sensuelle ufornuftige
kvinder og de letantændelige, virile fornuftige mænd. Med
den skillelinie bliver ligebehandling og ligestilling en by i Afghanistan.
At sætte tørklæde lig trendy påklædning
og batikfarvede bleer, my foot.
I muslimske miljøer har fundamentalismen fremgang, og det betyder
også, at man tillægger den
islamiske sharia-lovgivning større og større betydning.
Det rammer især kvinderne, som under
fundamentalistisk islam overhovedet ikke har de samme rettigheder som
andre kvinder i det
danske samfund. Lovsystemet ligger milevidt fra moderne vestlig og dansk
opfattelse. Fx opererer sharia med forbrydelser i form af sex før
ægteskab, utroskab, homoseksualitet, indtagelse af alkohol, gudsbespottelse,
vantro og frafald fra islam.
En kvinde i Vesten kan - ofte med rette - gøre gældende,
at hun selv har valgt at bære tørklæde. Men hendes
frihed forværrer den tvang, der udøves mod dem af hendes
medsøstre, der ikke ønsker at bære symbolet. Uanset
den konkrete bærers eget sindelag og syn på tørklædet,
så signaler den symbolladede beklædning kønsadskillelse
frem for ligestilling. En ligestilling, som vi er et par stykker eller
fire, der stadig går vældigt meget ind for i al dens ufuldkommenhed.
Jeg ville ønske, at flere ville gøre en langt mere ihærdig
indsats for at oplyse tørklædepigerne om, at det kan da
godt være, at de selv tror, at tørklæder signalerer
ophøjet dydighed og værdighed til en umoralsk omverden,
men i realiteten udsendes et budskab i technicolour: Jeg er parat til
at tildække mit hår, fordi det vækker seksuel lyst
hos mænd, og fordi jeg er en god muslim. Hvilket sådan cirka
kan oversættes til: Jeg er parat til at bøje mig for mandlig
dominans alias kontrol af min krop og min seksualitet.
I samme åndedrag kunne oplysningskampagnen så passende tage
sigte på troskyldige sjæle a la JA. Hvorom jeg må
konstatere, at hvis hans indsigter er repræsentative for pædagogstandens
oplysningsniveau mht islamiseringen af det danske samfund, så
er der al mulig grund til at glæde sig over, at ens børn
er nået et godt stykke forbi børnehavealderen.
(trykt i Politiken 19. november 2003)
|