Velkommen til Asmaa – og
sharia
Af Lone Nørgaard
DR har fået en tørklædeklædt studievært.
Programmet 'Adam og Asmaa' præsenteres som en ny debatserie,
der skal tage fat på forskellighederne og forståelseskløften
mellem den vestlige og islamiske verden. Muhammed-sagen har nemlig
afsløret en afgrundsdyb forståelseskløft mellem
den vestlige og islamiske verden, og foreløbigt vil DR2 bringe
i alt otte udsendelser, der spænder over begge sider af gabet.
'Adam og Asmaa' har hver uge en gæst i krydsild, og med de
to værters forskellige udgangspunkt skal gæsten besvare
en række meget forskellige spørgsmål om et aktuelt
emne.
Som det smukt står på DRs hjemmeside, stræber
serien ikke efter enighed. Men til gengæld kan man håbe
på en gensidig klarhed og måske endda forståelse
mellem parterne. Parterne er en ateist, Adam Holm, og en troende
muslim Asmaa Abdol-Hamid af palæstinensisk oprindelse. Hun
er uddannet socialrådgiver og medlem af Enhedslisten. Hun
er 24 år gammel og beboerformand i Vollsmose. Asmaa kom til
Danmark som seks-årig og er opvokset i en lille landsby i
Sønderjylland. Så vidt præsentationen af det
sympatiske koncept: Dialog med og forståelse for ’den
anden’.
Når det er sagt, så skal DR og resten af den danske
befolkning være klar over, at DR2 med dette program flirter
med islamismen, som er blevet betegnet som en totalitær politisk
ideologi på linje med kommunisme, fascisme og nazisme.
Asmaa Abdol-Hamid er med bl.a. sine debatindlæg i pressen
kendt som islamist i offentligheden og dermed tilhænger af
sharia (definition følger nedenfor). Hun har udtrykt sine
holdninger til islam og kvinders ligestilling på mange forskellige
måder. Hun har bl.a. sagt, at: ” Man behøver
ikke at tilegne sig fuldstændigt samme værdier og forestillinger
om hvad der er ligestilling i et multikulturelt samfund. Mænd
og kvinder er jo ikke fuldstændigt ens af sind.” ( Politiken
25.9.05). I parentes bemærket lever vi endnu ikke i et multi-kulturelt
samfund, det er indtil videre multi-etnisk, fordi den vestlige kultur
endnu er den dominerende. Hvornår i det 21. århundrede
Europa bliver til Eurabia strides forskerne om, men konverterings-øjeblikket
vil bl.a. afhænge af reaktionerne på sagen om Danmarks
første tørklædeklædte studievært.
Endvidere repræsenterede Asmaa (som vi nu alle er på
fornavn med) 21 islamiske organisationer i Muhammed-sagen, herunder
Minhaj – Ul – Quran, som går ind for en islamisk
stat og arbejder for en islamisering af samfundet i bl.a. Pakistan.
Rent fysisk kommer Asmaas politisk-religiøse tilhørsforhold
til udtryk i tørklædet og i, at hun ikke vil give hånd
til fremmede mænd – det forbyder hendes religion og
sharia.
Skulle der være en enkelt læser eller to, der endnu
ikke ved, hvad sharia står for, så kommer definitionen
her: Sharia er det islamiske lov- og retssystem, som muslimer udleder
dels af Koranen, dels af hadith. Begrebet hadith dækker over
beretningerne om, hvordan Muhammed og hans fire første efterfølgere
(khaliffer) opførte sig. Læseren skal altid huske på
hadith, når han/hun diskuterer med stærkt troende muslimer
som fx Abu Laban, Akkari og Asmaa. De halvanden million hadith om
profetens og hans medarbejderes praksis har samme vægt som
Koranen, når der træffes beslutninger om at fortolke
islams normer.
Lovsystemet består altså af en samling af påbud
og forbud, der ligger milevidt fra moderne vestlig og dansk opfattelse.
Fx opererer sharia med forbrydelser i form af sex før ægteskab,
utroskab, homoseksualitet (læser Klaus Bondam med?), indtagelse
af alkohol, gudsbespottelse, vantro og frafald fra islam. Sharia
er grundlaget for islam, og den handler altså om visse ytringer
og bedrifter fra en fjern fortid, som er ubetinget forpligtende,
og som hævdes at udtrykke Allahs vilje.
Et helt grundlæggende træk ved sharia er det skarpe
skel mellem mænd og kvinder, drenge og piger, hvor kvinderne
i værste fald er mandens ejendom. I bedste har de færre
rettigheder, fx den halve arveret af mændene. Kvinderne skal
livet igennem være underlagt en mandlig beskytter, og de må
som regel ikke færdes alene uden for hjemmet. De er også
underlagt strenge begrænsninger, hvad angår udseende
og påklædning (bl.a. tørklædetvang), og
så er de ellers henvist til kønsopdelte skoler. Det
er her tørklædet kommer på banen. Det tørklæde,
som ikke bare kan forstås som en spændende hovedbeklædning
eller et eksotisk, farverigt indslag i den danske leverpostejfarvede
kultur. Lad mig i først omgang illustrere med et eksempel
blandt mange.
Tilbage i august-september 2004 blev to franske journalister taget
som gidsler i Irak. Ifølge tv-stationen al-Jazeera krævede
gidseltagerne, at Frankrig skulle ophæve forbuddet mod muslimsk
hovedbeklædning i skoler, hvis gidslerne skal frigives. Ellers
ville de blive henrettet. Truslen slog fast med et af mange syvtommerssøm,
at tørklædet ikke er den uskyldige hovedbeklædning,
som mange såvel ikke-muslimer som muslimer hævder.
En kvinde i Vesten kan med rette gøre gældende, at
hun selv har valgt at bære tørklæde. Men hendes
frihed forværrer den tvang, der udøves mod dem af hendes
medsøstre, der ikke ønsker at bære symbolet.
Tørklædet signalerer uanset den konkrete bærers
eget sindelag (et ønske om) sharia. På den baggrund
kan det fx overhovedet ikke komme på tale, at folkeskolelærere
bærer det symbolladede, kønsadskillende tørklæde,
eftersom underviseren fungerer som autoritet og rollemodel. Heller
ikke læger skal skilte med deres religiøse tilhørsforhold
over for deres patienter/klienter.
Med baggrund i tørklædebrug på verdensplan kan
jeg dokumentere, at tørklæder er udtryk for et menneskesyn
præget af mandens dominans og kontrol over kvinden. Med tilsløring
følger adskillelse mellem de to køn. Kvindens seksualitet
anses for farlig og ukontrollabel for manden. Derfor skal den holdes
nede, blandt andet gennem tildækning. Slør bæres
først og fremmest af seksuelle og ikke religiøse grunde.
For at dække håret og ikke vække lyst. Det er
kvinden, som er i skyld i den fremkaldte lyst, ikke manden, som
føler den. Tørklædet sætter skel mellem
de rene og de urene kvinder, de rigtige og de forkerte kvinder,
de sensuelle ufornuftige kvinder og de letantændelige, virile
fornuftige mænd. Med den skillelinie bliver ligebehandling
og ligestilling en by i Afghanistan.
Kvinder, der bærer tørklæder gør det med
få undtagelser, fordi de bliver tvunget til det. Intet sted,
hvor islamisterne er kommet til magten rundt omkring i verden, overlades
det til den enkelte kvinde selv at beslutte, om hun vil bære
et hovedtørklæde. Som det gentagne gange er blevet
påpeget: Omdrejningspunktet for enhver islamistisk bevægelse
er mænds kontrol af kvinder. Og hvor kommer den kontrol tydeligere
til udtryk end i tørklædet? Som derfor også er
et uomgængeligt krav fra islamisternes side.
Hvorfor fik den iranske revolution succes? Såmænd fordi
det lykkedes for ayatollah Khomeini og daværende ministerpræsident
Rafsanjani at komme igennem med budskabet: ”Det er en pligt
for kvinden at dække sit hoved, fordi kvindens hår udsender
vibrationer, der opgejler, vildleder og fordærver mænd.”
Tørklædet er islamismens flag. Også i Danmark.
Derfor er tørklæder ikke “uskyldige skikke”
– det er en naiv indfaldsvinkel. Ingen, som ikke selv har
skoen eller tørklædet på, kan vel for alvor forestille
sig det pres, som kvinderne udsættes for fra mændenes,
ikke mindst imamernes, side. Men vi kan i det mindste forsøge.
Og ikke bare købe påstanden om, at tilsløring
i virkeligheden er en slags “ny identitet” for muslimske
kvinder.
Hvor anbringer det mig i forhold til Asmaa, som hellere vil forlade
sit job som studievært end tage tørklædet af?
Hun har da selv valgt det, så må hun vel ligesom også
selv bestemme, ik’? Den er svær, indrømmet, men
det gælder om at holde snuden lige i sporet. Lad os for eksemplets
skyld forestille os, at jeg fik trang til at hænge en hagekors-broche
på blusen. Jeg ville nok så meget kunne hævde,
at det hagekors, jeg bar rundt på, repræsenterede et
soltegn eller et verdenshjul, og dermed blot var et eksotisk og
ganske uskyldigt smykke. Den påstand – eller tolkning
- ville jeg bare ikke komme en meter med på grund af hagekorsets
historie og kraftfulde symbolværdi. Præcis den samme
mekanisme gør sig gældende i forbindelse med tørklædet.
Tørklæde-tolkning 1 = jeg er en stolt, fri, selvstændig
kvinde, der selv har valgt - bliver så at sige ’overruled’
af tørklæde-tolkning 2 = kvinder skal qua deres køn
være klædt og opføre sig på en bestemt
måde.
Tørklæde-tolkning 2 går suverænt af med
sejren, så længe millioner af kvinder på verdensplan
ikke har noget frit valg med hensyn til at iføre sig slør
eller ej. Så længe det frie valg på globalt plan
er en fiktion, så længe udtrykker tørklædet
først og fremmest kontrol af kvinders seksualitet og udfoldelse.
I de (få) tilfælde hvor kvinder selv har valgt det,
må tørklædebærende kvinder opfattes som
et udtryk for, at de støtter en islamisering af samfundet.
Det gælder Asmaa. Og det gælder for veluddannede, muslimske
lægestuderende, der er opvokset i Danmark og har fået
deres uddannelse her. Og som vil praktisere i deres religiøse
uniformering.
Jeg ville ønske, at de selv samme kvinder kunne se ud over
deres egen tørklædesnip. Jeg gentager: Der findes ikke
ét sted med islamister ved magten, hvor det er overladt den
enkelte kvinde at afgøre, om hun vil trække i tørklæde.
Det hvad enten vi taler præstestyre eller vestlige indvandrer-enklaver.
Også i Danmark er det et stigende problem, at tørklædeløse
piger bliver presset, generet og chikaneret, hvis de ikke vil dække
sig til. Eller decideret udsat for vold. Hvor blev valgfriheden
af?
Tilsløringen giver sig mere og mere ekstreme udtryk. I dag
er det således hverdagskost i Valby i København at
se indpakkede kvinder, hvor man kun ser deres øjne. Jeg oplever
det som en lige højre at skulle forholde mig tavst til en
sådan begrænsning af kvinders bevægelsesfrihed
i mit eget land. Selv små piger helt ned til 1. klassetrin
kan nu ses fuldt tildækkede, hvilket er en katastrofe. For
når en pige tvinges til at gå med tørklæde
i den alder og dække sig til, indskrænker det ikke bare
hendes råderum. Det påvirker hendes selvforståelse,
så det er i virkeligheden et psykoseksuelt overgreb, der mærker
hende for livet.
Med sin mundering kan Asmaa bruges til at skræmme og intimidere
de muslimske piger, som ikke har lyst til at blive pakket ind og
blive isoleret fra det omgivende samfund. Med sin fremtoning signalerer
hun, at hun går ind for dødsstraf, håndsafhugninger
og steninger. De muslimer, som gerne i højere grad ville
leve i overensstemmelse med det danske samfunds normer, tør
ikke på grund af islamister som Akkari, Laban og Asmaa.
De ved, at sladderen om afvigere fra den rette vej bevæger
sig med lynets fart. Tænk bare på mordet i Slagelse
på den ulydige pakistanske kvinde, som havde valgt en forkert
mand. Forbrydelsen var nøje tilrettelagt og den unge kvindes
færden blev fulgt ved hjælp af jungle-trommerne. Det
værste er, at Asmaas ønske om at indføre sharia
i en ikke mere fjern fremtid kan gennemføres med støtte
fra bl.a. Marianne Jelved og Tøger Seidenfaden. Og nu altså
også DR. Det er selvfølgelig slet ikke Jelved &
Co.’s intention, men på det tidspunkt, hvor det går
op for dem, at de har taget fejl, er det for sent. Europa er blevet
til det Eurabia, som den ægyptiske historiker Bat Ye’or
skriver om og argumenterer for i sin bog af samme navn (2005).
Mit engagement i denne sag udspringer af, at ordet kvindekamp har
fået tilføjet helt nye dimensioner i takt med, at jeg
får sat mig ind i sharia og islam. En mængde - sandsynligvis
de fleste rettroende muslimske mænd? - vil således foragte
danske mænd, fordi de lader deres kærester og hustruer
løbe frit omkring og have kontakt til andre mænd. De
vil med Koranen i hånden foragte mig og andre vantro kvinder
og synes, at vi er ludere.
Med den berøringsangst mange af os har haft over for islams
massive kvindeundertrykkelse, ligger det lige for at spørge,
om muslimske mænd da er særligt skrøbelige og
følsomme væsener, der har behov for speciel pleje og
pædagogik. Hvordan harmonerer den karakteristik med, at mange
’stakkels mimosemænd’ voldtager, prygler og myrder
muslimske og vantro kvinder dag ud og dag ind? I Afghanistan, i
Sudan, i Nigeria, i Pakistan, i Irak, i Iran – og sågar
også i Danmark. Krisecentrene er leveringsdygtige i historie
på historie, og indvandrerkvinderne er massivt overrepræsenterede
blandt de kvinder, der søger hjælp her.
Andre steder at hente vigtig oplysning er i følgende bøger:
Azar Nafisi, Reading Lolita in Teheran (2004), Jan Goodwin, Price
of Honour Muslim Women Lift the Veil of Silence on the Islamic World
(1994), Fatima Mernissi, The Veil and the Male Elite - a feminist
Interpretation of Women's Rights in Islam (1987), Lone Kühlmanns
Med slør - og uden. Kvinder i Syrien (2005) Heri skriver
Kühlmann bl.a., at Syriens familielovgivning bygger på
sharia, der sikrer, at kvinders adgang til det offentlige rum står
og falder med, om deres mænd, fædre eller et andet mandligt
familiemedlem vender tommelen opad. Intetsteds i den arabiske verden
kommer man i nærheden af ligestilling mellem mænd og
kvinder. Ligeværdighed mellem de to køn kan jeg ikke
bruge til noget, når balancen står og falder med, om
kvinden-kender-sin-plads. Jf. også dette citat fra den norske
antropolog Unni Wikan (Information 23/10 2003), forfatter til Ære
og drab - Fadime - en sag til eftertanke (2003), som er nok en bog,
der er klog at få forstand af:
”Al forskning viser, at det er kvinderne og børnene,
der betaler prisen, når indvandrere vælger at bevare
eller forstærke de kulturelle traditioner, de har med hjemmefra.
Derfor må man, hver gang man møder et kulturelt fænomen,
spørge sig selv, hvad betyder det her for kvinderne og børnene.
Så ved man med det samme, om det er et kulturelt fænomen,
der fortjener respekt eller ej.”
Jeg er stadig mere intimideret af den indflydelse islam allerede
har fået i Danmark i form af religiøs særbehandling
– taget i betragtning at antallet af muslimer angives til
kun at være 5% af landets befolkning. Og jeg fatter ikke,
at så få danske kvinder er på banen i den offentlige
debat.
Men så meget ved jeg: Glem alt om dialog for så vidt
angår tørklædet. Forbyd det i offentlige institutioner
– og forbyd det på studieværter. Af den enkle
grund at tørklædet mere end noget andet udtrykker en
kultur, som frygter kvinders frihed og ret til selvbestemmelse,
og som dermed er uforenelig med modernitet, ligestilling og demokrati.
Derfor skal de muslimske piger også have den hjælp,
det er at kunne støtte sig til et forbud.
Kvindekamp i dagens Danmark skal fortsat fokusere på ligeløn,
pensioner og magtudredning. Men den kamp skal nu - tro det eller
ej - udvides til at omfatte tørklæder.
(Ikke-antaget kronik til Politiken - april 2006).